Minder banen in offshore Smit Internationale

ROTTERDAM, 29 DEC. Smit Internationale is van plan enkele tientallen zeelieden te ontslaan die varen op de duik-ondersteuningsvaartuigen (voor de offshore) Semi 1 en Semi 2 van Smit.

Volgens de zeeliedenvakbond FWZ ligt er nog geen concrete ontslagaanvrage op tafel. De bond probeert met Smit tot een overeenkomst te komen over behoud van de werkgelegenheid.

Er zou onvoldoende werk zijn voor de schepen. Volgens de FWZ is de wintertijd weliswaar “mager” op de Noordzee maar is er elders mogelijk werk. Niet duidelijk is of er minder werk voor Smit is omdat het bedrijf te duur is. In dit verband is opvallend dat Smit van de personeelsleden die mogen blijven een financiëel offer vraagt omdat de bemanningskosten 30 procent te hoog zijn ten opzichte van die van Britse bemanningen.

Volgens een woordvoerder van Smit zijn gedwongen ontslagen op dit moment nog niet aan de orde. De rederij wil in overleg met de vakbond de arbeidsvoorwaarden van de opvarenden van de Semi 1 en Semi 2 zodanig aanpassen dat ze de internationale concurrentie weer aankunnen. Er is volgens de zegsman van Smit een aanzienlijk kostennadeel voor de Nederlandse rederij ten opzichte van bij voorbeeld de Britten.

Personeel op de Semi 2 kreeg drie dagen voor Kerstmis te horen dat een nog onbekend aantal Nederlandse opvarenden zou moeten afvloeien en de salariskosten van de anderen met 30 procent omlaag zouden moeten. De overige betrokkenen vonden zaterdagmorgen een brief op de deurmat.

Inmiddels is de Semi 1 opgelegd in Antwerpen. De FWZ wil zoveel mogelijk werk overeind houden en sluit tussen de regels door een offer in de loonkosten niet uit. Ook in andere delen van Smit wordt geld ingeleverd voor behoud van werk.

Een woordvoerder van Smit Internationale wist gosteren nog niets van de op handen zijnde reorganisatie. (ANP)