Israel heeft wereldrecord autodiefstal

TEL AVIV, 29 DEC. Een Jeruzalemse huisvrouw liet deze week even haar Volvo met draaiende motor staan om uit de huiskamer snel haar handtas te halen. Toen ze terugkeerde kreeg ze de schrik van haar leven. De Volvo was weg, met haar anderhalfjarige baby erin. Omdat er mogelijk sprake was van ontvoering ging een politiehelikopter de lucht in. Alle uitvalswegen van Jeruzalem naar de in handen van de Palestijnen overgegane steden op de Westelijke Jordaanoever werden gecontroleerd. De dader had het echter niet op de baby, maar op de kostbare auto gemunt - het kindje werd ongedeerd teruggevonden.

Diefstal van Israelische auto's, vaak door Palestijnen, al dan niet in samenwerking met Israelische benden, heeft dermate grote proporties aangenomen dat dit verschijnsel “een elfde plaag over het land van Israel” wordt genoemd. Het genoemde incident trok de aandacht van de Israelische radio, maar de 32.000 autodiefstallen dit jaar in Israel zijn bijna onopgemerkt gebleven, behalve dan bij de gedupeerde eigenaren, de verzekeringsmaatschappijen en de politie. Met de diefstal van 26 op 1.000 auto's per jaar bezit Israel een wereldrecord dat de verzekeringsmaatschappijen dit jaar al een half miljard gulden heeft gekost.

De geschiedenis van autodiefstallen in het joodse land heeft een eigenaardige parallel met het vredesproces. De eerste grote golf van autodiefstallen speelde zich af enkele maanden voordat Israel in 1982 de Sinaï-woestijn aan Egypte teruggaf. Duizenden auto's werden toen door in Israel werkende Egyptenaren gestolen en tot het vertrek van de Israeliërs onder het zand in de Sinaï begraven. Later reden ze vrolijk rond in El-Arish. Zelfs in Kairo werden Israelische Mercedessen gesignaleerd. Hetzelfde gebeurde toen Israel de Gazastrook ontruimde. Talloze Israelische auto's vonden hun weg daarheen. Deze rijden daar rond nu met speciale Palestijnse nummerborden voor gestolen auto's. Om zo'n voertuig op de weg te brengen moet de nieuwe eigenaar maandelijks 55 gulden aan het Palestijnse zelfbestuur betalen. Een schijntje om legaal in een gestolen auto te kunnen rijden.

Volgens de Israelische politie is sedert het begin van de ontruiming van de Palestijnse steden op de Westelijke Jordaanoever, in het najaar, het aantal gestolen auto's in Israel met veertig procent gestegen. De politie slaagt er niet in de bijna 350 kilometer lange grens tussen Israel en de Westelijke Jordaanoever af te sluiten omdat de autodieven niet over hoofdwegen maar over tientallen zandpaden en door de velden hun prooi in veiligheid brengen. Soms slaagt de treurende eigenaar erin via Palestijnse connecties zijn eigen auto voor een prikje terug te kopen. Dat lukte Eli Cohen uit Netanya deze week. Hij zag zijn auto in het Palestijnse stadje Tulkarem staan. Na betaling van 2.000 shekel, ruim 1.000 gulden, aan een Palestijnse bemiddelaar mocht hij zijn auto weer meenemen.

Op aandringen van Israel is nu ook de Palestijnse politie in samenwerking met het Israelische leger in actie gekomen tegen de autodieven. Deze week leidde deze samenwerking tot de arrestatie van enkele autodieven in Tulkarem en kwamen vijf auto's naar Israel terug. Ook in Jericho worden regelmatig ontvreemde auto's teruggevonden. Deze worden daarna door de Palestijnse politie aan de Israelische autoriteiten overgedragen. Het gaat echter om kleine aantallen. De meerderheid van de gestolen auto's blijft in Palestijns bezit.

Autodiefstal in Israel is beslist geen Palestijns monopolie. Duizenden gestolen auto's worden jaarlijks in Israel gesloopt. De daardoor verkregen onderdelen worden tegen lagere prijzen dan de geïmporteerde aan garages en particulieren verkocht. Specialisten in deze verborgen werkplaatsen slagen erin een auto in minder dan een half uur te demonteren. Een parlementscommissie die zich met deze problematiek bezig houdt liet zich onlangs met een helikopter over sinaasappelplantages in Midden-Israel vliegen waar dergelijke 'autoslachthuizen' vanuit de lucht goed te zien waren.

Minister van politie Moshe Shahal heeft inmiddels een plan ontvouwd om de verkoop van onderdelen van gestolen auto's de kop in te drukken. Een verbod op de verkoop van tweedehands onderdelen voor de duur van drie jaar en het nummeren van zoveel mogelijk onderdelen van de auto zijn de door hem aanbevolen methodes. Nieuw is het voorstel van de minister om in iedere nieuwe auto een klein zendertje in te bouwen waardoor langs elektronische weg de plaats van de auto kan worden bepaald. Big Brother kijkt dus al op papier naar de Israelische samenleving om de autobezitter een rustige nacht te gunnen na een dag in de file op de Israelische wegen.