China stelt keuze nieuw vliegtuig uit

ROTTERDAM, 27 DEC. China heeft zijn keuze voor een Europese of Amerikaanse partner bij de bouw van een straalvliegtuig voor de middellange afstand opnieuw uitgesteld. De Chinezen, die samen met de Koreanen een nieuw toestel voor 100 passagiers willen bouwen, zullen nu hun keuze pas in maart bepalen. Dit heeft een woordvoerder van Aviation Industries of China (Avic) verklaard. Aanvankelijk zouden de Chinezen al in september een beslissing hebben genomen, later werd een besluit aangekondigd vóór het eind van dit jaar.

De Duits-Nederlandse combinatie DASA-Fokker aast als een van twee Europese groepen op het samenwerkingsverband met de Aziaten. DASA en Fokker ondervinden daarbij felle concurrentie van de AIR-groep, een consortium bestaande uit British Aerospace, Aérospatiale uit Frankrijk en Alenia uit Italië. Daarnaast zijn ook de twee Amerikaanse fabrikanten, Boeing en McDonnell Douglas, in de race.

De Chinees-Koreaanse keuze is beslissend voor de toekomstige hegemomie in de regionale vliegtuigbouw en daarmee ook voor de toekomst van Fokker, gespecialiseerd in de bouw van zulke vliegtuigen. Aziatische samenwerking zou de positie van Fokker/DASA in de lopende onderhandelingen met de Nederlandse overheid over financiële steun zonder twijfel versterken. Vorig jaar sloot het Chinese staatsbedrijf Avic een samenwerkingsakkoord met een Zuidkoreaanse groep onder leiding van Samsung om zelf een straaltoestel voor 100 passagiers te gaan bouwen. De ontwikkelingskosten ervan worden op twee miljard dollar geraamd en het zou in 2000 of kort daarna moeten vliegen. Beide partijen namen een belang van 35 procent in dit project, beloofden 10 procent aan een andere Aziatische partner - nog onbekend maar vermoedelijk Hindustan Aerospace in India - en nodigden westerse vliegtuigbouwers uit te dingen naar de resterende 20 procent. Dat in ruil voor technologische kennis en samenwerking bij de produktie en marketing.

Hoewel de Aziaten de Europeanen op het hart bonden met één gemeenschappelijk voorstel te komen, lukte dat niet. Dasa/Fokker en de Brits-Frans-Italiaanse AIR-groep deponeerden afzonderlijke voorstellen in Beijing en Seoel. Boeing en McDonnell Douglas volgden. Want de inzet is groot. China heeft de komende twintig jaar naar verwachting 250 regionale straalvliegtuigen nodig en Zuid-Korea circa 100. Zuidoost- Azië wordt gezien als de lucratiefste markt voor de vliegtuigindustrie. De snel groeiende economieën in die regio, waaronder de belangrijke Chinese, hebben de behoefte aan vliegverkeer en daarmee aan toestellen de afgelopen jaren sterk doen toenemen.

Begin deze maand liet het Chinese staatspersbureau Xinhua weten dat China voor het samenwerkingsproject zou kiezen voor 'Europese vliegtuigbouwers'. Dit bericht is later weer tegengesproken.