Kerstverkopen: goedkope kalkoenen en duur speelgoed

ROTTERDAM, 23 DEC. Kalkoenvlees is in Groot-Brittannië rond de kerstdagen een serieus alternatief voor honde- en kattevoer. Huisdierenbezitters vriezen de grote vogels massaal in nu de prijs van de kerstkalkoen tot een ongekend laag niveau is gedaald. In heel Europa gaan parfums, kleding, boeken en cd's voor stuntprijzen weg.

Rond de kerstdagen worden een aantal winkeltrends in versterkte mate zichtbaar. De detaillisten zijn verwikkeld in een steeds grimmiger prijzenslag en de uitverkoop begint steeds vroeger. In Nederland speelden boeken en cd's de afgelopen weken een hoofdrol in de prijzenslag. Muziekketen Free Record Shop lanceerde een - uiteindelijk door de rechter verboden - actie om boeken 25 procent onder de vastgestelde verkooprijs te verkopen. Boekenketen Ako sloeg terug door cd's te verkopen voor prijzen tot onder de dertig gulden. En ook bij de lekkere geurtjes gaan detaillisten elkaar te lijf met zeer lage prijzen.

Anderzijds deinzen consumenten er niet voor terug om dure cadeau's aan te schaffen. Duur speelgoed, goud- en zilver- en glaswerk en cosmetica behoren tot de meest gekochte kerstcadeau's. Ook personal computers gaan dezer dagen als warme broodjes over de toonbank. “De opkomst van de cd-rom gaat duidelijk ten koste van pure spelcomputers als de Nintendo en de Sega”, zegt een woordvoerder van Vroom & Dreesmann.

De Raad Nederlandse Detailhandel liet gisteravond desgevraagd weten dat uit een peiling onder detaillisten blijkt “dat de verkopen nog wel een beetje moeten aantrekken”. Maar de detailhandel heeft in ieder geval niet veel minder verkocht dan vorig jaar. De kerstverkopen in Nederland staan daarmee een schrille tegenstelling met de 'rampzalige situatie' in Frankrijk. De massale stakingen in Frankrijks publieke sector drukten de verkopen in de chique Parijse warenhuizen met zo'n 60 procent.

De grote warenhuizen en speciaalzaken moeten het steeds meer hebben van de koopgolf in de dagen tussen Kerst en Oud en Nieuw. Winkels worden steeds eerder uitgedost met allerlei kerstversieringen, openingstijden tot een maximum verlengd, maar veel invloed op de kooplust heeft het niet. Consumenten worden steeds slimmer in hun bestedingen. Prijzen worden vergeleken en er wordt minder verkocht. In plaats daarvan gaan consumenten er gewoon van uit naarmate de kerstperiode nadert de detailhandel zal komen met speciale aanbiedingen. Meer dan de helft van de Nederlandse consumenten begint met winkelen een week voor de feestdag, met een gemiddelde van 2,7 bezoeken aan speelgoedwinkels en andere speciaalzaken.

De winkels moeten de komende weken zo snel mogelijk 'leeg worden gekocht' om ruimte te maken voor de nieuwe lentecollectie, die vaak al in januari in de winkel hangt. Scherp lagere prijzen moeten warenhuizen en speciaalzaken door de traditionele januari-dip helpen, maar er zijn tekenen dat dit heel moeilijk zal worden. Koninklijke Bijenkorf Beheer (KBB), eigenaar van De Bijenkorf en Hema liet vorige week weten dat de kerstverkopen en uitverkoop niet zullen voorkomen dat de winst over het lopende boekjaar zal dalen. De consument spaart meer of heeft gewoon een andere bestemming voor zijn geld zoals huis, vakantie of gaat gewoon lekker uit eten. KBB gaf gisteren desgevraagd geen commentaar over de kerstverkopen van het concern.

Overigens bleek uit een recent onderzoek van de detailhandel dat Sinterklaas in Nederland nog steeds populairder is dan de Kerstman. Sinterklaas kwam op 5 december bij 3,8 miljoen huishoudens langs, terwijl de Kerstman circa 2,3 miljoen huizen aandoet. Sinterklaas zet in Nederland 63 procent meer cadeautjes af dan zijn collega uit het Hoge Noorden.