Jarig Rotterdam reconstrueert filmfestival 1972

AMSTERDAM, 23 DEC. De 25ste jubileumeditie van het International Filmfestival Rotterdam, die wordt gehouden van 24 januari tot en met 4 februari omvat een volledige reconstructie van het eerste festival uit 1972, dat toen nog Film International heette. Alle ongeveer veertig toen door oprichter Huub Bals geselecteerde films zullen opnieuw vertoond worden, voornamelijk in het Lantaren/Venster-complex.

De huidige directeur Emile Fallaux, die na afloop van het 25ste festival afscheid neemt, lichtte gisteren op een persconferentie in Amsterdam toe dat de tijger, symbool van het Rotterdamse festival, op het nieuwe affiche achteromkijkt terwijl hij vooruitspringt. Een andere belangrijke poot van het komende festival biedt immers een blik op de toekomst van het bewegende beeld. Onder het motto The Exploding Cinema wordt in het Nighttown-complex een uitgebreid overzicht gegeven van de samenhang tussen film en multimedia. Daar worden met film samenhangende CD-ROM en CD-i-produkties gepresenteerd, wordt via Internet contact gelegd met het gelijktijdig gehouden Sundance Festival in Park City, Utah, houden onder meer de regisseurs Edgar Reitz en Raoul Ruiz lezingen over hun ervaringen met de digitale revolutie en worden thematisch relevante films vertoond. Mogelijk zal in dit kader ook de eerste geheel met de computer geanimeerde Disneyfilm Toy Story in Europese première gaan.

Het zwaartepunt in de programmering ligt zoals gebruikelijk bij het in de theaters rond de Kruiskade vertoonde hoofdprogramma. Voor de tweede keer zal een internationale jury drie Tiger Awards toekennen aan onbekende nieuwe films van min of meer debuterende regisseurs. Onder de ongeveer veertien films in competitie bevindt zich in ieder geval de Nederlandse produktie Marie-Antoinette is niet dood van Irma Achten en mogelijk het eveneens Nederlandse debuut Memories of the Unknown van Nathalie Alonso Casale. Andere prijzen zijn de Citroën Award voor de favoriet van het festivalpubliek en een nationale en internationale persprijs. Over zowel de openingsfilm (vertoond in De Doelen) en een wereldpremière van Gerrit van Elsts verfilming van A.F.Th. van der Heijdens Advocaat van de hanen wordt nog onderhandeld. Zeker is al de verrassende keuze van de slotfilm. In aanwezigheid van regisseur Sydney Pollack is dat de re-make van Billy Wilders Sabrina.

Het nieuwe bioscoopcomplex aan het Schouwburgplein is net niet op tijd klaar voor het 25ste Filmfestival. Een centrale festivallocatie wordt een op de hoek van de Lijnbaan en het Weena opgesteld tentpaviljoen. Voor het eerst wordt tijdens het laatste festivalweekeinde een gedeelte van het programma ook in het Pathé-complex en Filmtheater Lumière te Maastricht vertoond.

Over de opvolging van Fallaux als festivaldirecteur heeft het stichtingsbestuur nog geen beslissing genomen. Verwacht wordt de identiteit van de nieuwe directeur tijdens of vlak na het konmende festival onthuld zal worden. Gisteren werd wel duidelijk dat Fallaux zich, indien het bestuur en de nieuwe directie dat zinvol achten, ook na maart 1996 beschikbaar houdt voor het vervullen van specifieke taken in verband met het festival.