Globalisering

Het artikel 'Laten we 'globalisering' voorlopig maar vergeten', van Ruigrok en Van Tulder (NRC Handelsblad, 13 december), vraagt om een kort commentaar.

De term 'globalisering' is een modewoord. Zo gaat het in de management-terminologie. Als ex-minister Andriessen zegt dat het “een zekere trend” is, weet hij waarover hij praat: het bedrijfsleven wordt steeds internationaler.

Ruigrok en Van Tulder hebben van de 100 grootste ondernemingen in de wereld het aandeel verkoop buitenland onderzocht. Het 'globaliserings'-resultaat viel tegen. Maar hebben ze ook onderzocht welk percentage van de inkoop uit het buitenland is betrokken? Dat zou best veel kunnen zijn!

Ook het aandeel van de investeringen in het buitenland viel tegen. Toegegeven, investeren doe je niet zo gauw buiten je vertrouwde omgeving. Maar allianties aangaan, kennis en know-how kopen, kortom netwerken creëren, des te meer.

Het uitgevoerde onderzoek maakt geen indruk. Niemand beweert dat we al in een 'global economy' leven. Dat zal nog wel even duren. Maar overduidelijk is dat de tendens naar wereldwijd zaken doen niet valt te stoppen.

Kortgeleden sprak ik met een producent van speciale pallets. Ik vroeg hem wie zijn concurrenten zijn. Zijn antwoord: er zit een grote in Duitsland, en verder nog twee in Korea en één in Amerika. Als dat geen globalisering is weet ik het niet meer.