Media

De Intercity stopt niet meer in Hilversum. De Nederlandse Spoorwegen zijn daartoe overgegaan, omdat er te veel passagiers in Hilversum uitstapten en er zodoende te veel wachttijd verloren ging. Het lijkt mij een redenering die thuishoort in de categorie: men heeft hier de stoplichten weggehaald omdat hier toch nooit een ongeluk gebeurt. In Amsterdam is het ook een trend geweest om tramhaltes op te heffen.

Amsterdam wilde een sneltram, een soort TGV van het stadsvervoer, met als ideaal een tram die in een recordtijd van het begin naar het eindstation rijdt, zonder te stoppen. Wil men vanuit de hoofdstad naar het radio- en televisiecentrum van Nederland reizen, dan is men aangewezen op een boemeltje dat een keer per uur gaat. De omroep is in Nederland nu eenmaal altijd een provinciale aangelegenheid geweest. Als wij ooit worden bezet door een vijandige mogendheid, dan hebben wij in ieder geval het grote voordeel dat het lang zal duren voordat de troepen ergens in onze binnenlanden de zendgemachtigden hebben opgespoord. Gaat het wel goed met de Nederlandse media? Herinnert u zich nog dat de omroep bijna een monsterverbond was aangegaan met Joop van der Reijden en Endemol? Vorig jaar was het jaar van de omroep, dit jaar was het jaar van de kranten: NRC Handelsblad verkocht, het Algemeen Dagblad verkocht, de hele kkNDUxx verkocht. De Perscombinatie was de grote winnaar, zodat vijf landelijke dagbladen in één hand terecht kwamen. Afgelopen woensdag moest de directeur van de Perscombinatie zich verantwoorden tegenover de redactie van Het Parool, een krant die behoort tot de Perscombinatie. Dat bericht stond in De Volkskrant, ook een krant die behoort tot de Perscombinatie. Over de moeilijkheden bij Het Parool was al eerder bericht door NRC Handelsblad, een krant die ook al tot de Perscombinatie is gaan behoren. In Het Parool zelf stond niets. Het gaat slecht met Het Parool. Het lezersbestand vergrijst en er komen geen nieuwe lezers bij. Over de oplagecijfers bestaat onduidelijkheid, maar niemand ge>>> EINDE KOLOM upon looft dat het werkelijke cijfer ook het cijfer is dat door Het Parool zelf wordt opgegeven. De directie van de Perscombinatie heeft nagedacht over de toekomst van Het Parool. Op de tekentafel zijn twee overlevingsstrategieën ontwikkeld. Volgens de eerste strategie moet Het Parool een regionaal blad worden, volgens de tweede strategie moet de krant zich in de toekomst gaan richten op de jongeren tussen 25 en 35 jaar. De eerste strategie is een oud idee, dat al eerder door planners en marktstrategen is bedacht en verworpen. De tweede optie richt zich op de 'grillige groep' van de zogeheten 'slimme solisten'. Daar schijnen er in Nederland 350.000 van te bestaan. Ik doe mijn ogen dicht en probeer een beeld te krijgen van die groep. Daar komt iemand op mijn netvlies van 28 jaar. Of het een man of vrouw is, kan ik niet goed zien. Ik moet wel mijn fantasie in toom houden, want ik merk dat de lezer op mijn netvlies de rare neiging heeft om ouder te worden. Voor je het weet, is zo'n lezer 38, 48 en 58 jaar, en moet je weer een nieuwe doelgroep zoeken. Mijn slimme solist heeft 'een op steden georiënteerde levenshouding'. Ach. Hij krijgt, zo heeft de directie van de Perscombinatie vastgesteld, 'zijn informatie door tussen de verschillende media heen en weer te zappen'.

Weer concentreer ik mij. Ik zie hoe mijn 28-jarige op de bank ligt te zappen. Het raam van zijn appartement geeft uitzicht op wolkenkrabbers. Op het bijzettafeltje liggen wat kranten en tijdschriften. Nog dieper concentreer ik mij en ik vraag mij af wat die 28-jarige, zappende lezer daar op die bank voor een krant zou willen lezen. Moet het een dikke of een dunne krant zijn? Langwerpig, driehoekig of misschien met een rond gat in het midden. Ik denk na en daar verschijnt een zogenaamd tabloid-formaat. Handig, voor als onze 28-jarige, zappende, randstedelijke lezer straks gaat reizen. “Wij denken er over wat eerder uit te komen om die groep te bedienen”, aldus een directeur van de Perscombinatie. Wie zijn die wij? Toch niet de redactie van Het Parool. Die wil gewoon een goede krant maken op een gewoon formaat voor een algemeen publiek. Als dat publiek er niet is, dan is dat jammer. Of is een krant iets anders dan een Intercity?

    • Max Pam