STER ziet zijn omzet uit televisiereclame 6,5 procent terugvallen

HILVERSUM, 21 DEC. De groei van reclamebestedingen op televisie is in 1995 afgenomen, dit ondanks de komst van nieuwe commerciële zenders als SBS en Veronica. De groei over 1995 bedroeg ongeveer 5,5 procent, tegenover 17 procent het jaar daarvoor. De omzet van de STER, dat de reclamezendtijd voor de publieke omroepen verkoopt, daalde in 1995 met ongeveer 6,5 procent. De omzet van IP, het reclame-exploitatiebedrijf voor Veronica en RTL, groeide daarentegen met ongeveer 5 procent.

Het verlies van de STER over 1995 is voor het grootste deel veroorzaakt door het vertrek van Veronica uit het publieke bestel. STER-directeur A. Vinju: “De jongeren zijn vertrokken en met hen een aantal adverteerders voor zoetwaren en candybars.” Vinju noemt 1995 met de komst van de nieuwe commerciële zenders “een turbulent jaar” waarin de adverteerder weinig zekerheid had over de effectiviteit van zijn reclamespot. “De totale kijktijd is amper toegenomen en de kijker is meer gaan zappen. Voor adverteerders is dat vervelend. Zij moeten meer zenders inschakelen om dezelfde hoeveelheid kijkers te bereiken”. Vinju constateert dat een adverteerder als Procter & Gamble, die voorheen uitsluitend op televisie reclame maakte, nu ook in damesbladen is gaan adverteren.

IP-directeur F. Eijken maakt zich zorgen over de afnemende groei in de reclamebestedingen op televisie. “Met al die nieuwe zenders is er een onzekere situatie op televisie ontstaan. Januari 1996 start ook al met een negatieve groei.” Eijken waagt zich niet aan voorspellingen over 1996. “We kunnen nog niet overzien wat de gevolgen zullen zijn van de verkoop van RTL 5. Ook is nog volstrekt onduidelijk welke omroep de KNVB-rechten krijgt.” De verdeling van de tv-reclame volgend jaar is namelijk voor het grootste deel afhankelijk van de verdeling van de voetbalrechten. Eijken verwacht voor 1996 wel dat er meer rust komt in het medialandschap. “De nieuwe zenders zullen nu definitief hun doelgroepen gaan vinden.”

Voor 1996 verwacht de STER een omzetdaling van ongeveer 10 procent ten opzichte van 1995, dat is ongeveer vijftig miljoen. Het inkoopadviesbureau The Media Parnterschip (TMP) heeft daarover een andere prognose. In het televisiejaarrapport 1996 voorspelt het bureau een teruggang voor de STER van 100 miljoen, ten gunste van IP en SBS. “Een slag in de lucht”, zegt de STER-directeur. Volgens Vinju baseert TMP de prognoses op een marktaandeel van de publieke omroepen van 35 procent. Zelf verwacht hij dat de publieke omroep een marktaandeel van 41 procent behoudt. Daarbij gaat hij er wel van uit dat de voetbalrechten bij de publieke ormoep blijven. “Daarover ben ik optimistisch. De NOS heeft de afgelopen veel geinvesteerd in het produkt voetbal. Bij de NOS zit een hele enthousiaste ploeg programmamakers. Dat ziet de KNVB ook wel.” De best betaalde reclamespot in 1995 zat in de rust van de voetbalwedstrijd Ajax-Milan in de Champions League en leverde 79.950 gulden op.