NMB-Heller bezorgd over de detailhandel

AMSTERDAM, 20 DEC. ,De boeren gaan de weg op. Die zijn het zat. Maar kijk eens naar de textiel en de detailhandel. Bedrijven in die sectoren...het is exit, over, afgelopen.'' H. Groenen, algemeen directeur van NMB-Heller, een financier die gespecialiseerd is in werkkapitaal, tobt met de zorgenkinderen van de Nederlandse economie.

Het gaat slecht in de consumentensector, en voor volgend jaar ziet Groenen weinig verbetering. NMB-Heller heeft circa 900 miljoen gulden aan transactiefinancieringen in de textielsector alleen, financiering van voorraden en debiteuren. Bij voorbeeld producenten van merkartikelen, die hun afzet aan winkeliers laten financieren, soms inclusief verzekeringen tegen wanbetaling.

Op de traditioneel trendgevoelige markt, waar het succes in het ene seizoen het volgend jaar kan omslaan in faillissement, laat ook de Nederlandse consument zich van zijn grillige kant zien. Consumenten zeggen vertrouwen te hebben, zo blijkt uit peilingen van het Centraal Bureau voor de Statistiek, maar uitbundige kopers in de winkels zijn zij niet.

De particuliere bestedingen stellen de beleidsmakers in De Haag teleur: zij zijn op dit moment niet de verwachte trekkers van de economie. Groenen:“In de recessie aan het begin van de jaren tachtig zag je dat mensen toch duurdere kleren kochten. Een van onze klanten, Mexx, is toen sterk opgekomen. Nu zoeken de consumenten buitenlandse vakanties op en de horeca. Typisch vluchtgedrag, noem ik dat.”

Voor het komend jaar ziet Groenen geen opleving in de consumentenbestedingen. “Ik heb mijn twijfels. Er is zo'n groot aanbod van consumentenartikelen, zoals tv's, pc's, video's en nog tegen weggooiprijzen ook. En de mensen die een groot deel van hun inkomen besteden, hebben onzekere toekomstverwachtingen. In Duitsland zal sprake zijn van een belastingverlaging, misschien dat wij de hoop op groeiende bestedingen daarop moeten baseren?”

Zo slecht als het bij een deel van zijn klanten - en weer bij hun klanten - gaat, zo crescendo gaat het bij NMB-Heller zelf. Groenen verwacht dit jaar een netto winst van ongeveer 50 miljoen gulden, dat is een kwart meer dan in 1994, toen het bedrijf iets meer dan 40 miljoen na belastingen verdiende.

De in vijf jaar bijna verdubbelde winst levert niet de brandstof voor een banenmotor. NMB-Heller financiert een kwart meer omzet van klanten (16,4 miljard gulden) met een hoge automatiseringsgraad en nauwelijks meer mensen. Bij NMB-Heller werken bijna 300 mensen. Dit jaar was er een autonome groei met 5 à 10 medewerkers, schat Groenen. Voor volgend jaar wil hij zich niet vastleggen op cijfermatige prognoses van omzet of winst. “Het wordt solide groei.”

De jaarlijkse winst komt toe aan de twee aandeelhouders: ING en Heller, een Amerikaanse financieringsmaatschappij die weer eigendom is van de Japanse Fuji Bank. Die laten de winst meestal grotendeels in het bedrijf zitten als financiële basis voor verdere groei. De kansen dat ING volledig eigenaar wordt, lijken overigens beter dan ooit.

Fuji worstelt, zoals alle Japanse banken, met een zware last van oninbare leningen uit de periode van tomeloze groei in Japan, toen de aandelenkoersen en de vastgoedprijzen alleen maar konden stijgen. Nu die luchtbel is doorgeprikt en de banken moeten saneren, kan een boekwinst op de verkoop van een indirect aandelenbelang in Europa aantrekkelijk zijn. Maar dat is een van de weinige onderwerpen waarover Groenen geen uitspraken wil doen.

Voor NMB-Heller zelf maakt het niet zo veel uit, wat de economie doet. Het enige economische scenario waarmee de financiële dienstverlener niet uit de voeten kan is economische stabiliteit, zo legt Groenen uit. Als het slecht gaat, zoals nu in de Nederlandse detailhandel, dan gebruiken klanten NMB-Heller om hun eigen financiële risico's te beperken. Hij verwacht dat de debiteurenverliezen in deze sectoren zullen stijgen tot meer dan een kwart procent van de omzet. “Waar risico's liggen, ligt ook onze markt. Je verdient geld als je de prijs van risico's incalculeert, maar niet hoeft te betalen.”

Gaat het daarentegen goed met de economie, dan hebben ondernemers minder oog voor risico's, maar juist wel behoefte aan financiering van extra werkkapitaal. In Nederland steekt het marktaandeel van NMB-Heller al jaren met kop en schouders boven de overige aanbieders uit, zo erkent Groenen. De laatste jaren zoekt hij daarom ook groei in het buitenland: eerst Frankrijk en Duitsland, nu ook Midden Europa.

NMB-Heller heeft in Tjechië een aandelenbelang van 50 procent genomen in OB Heller in Praag (samen met de lokale bank CSOB). In Polen is er een participatie van 40 procent in Handlowy Heller. De partners daar zijn Handlowy Bank, de grootste Poolse bank, en de International Finance Corporation, de investeringsdochter van de Wereldbank. NMB-Heller ziet wel brood in de krachtige groei van de economie in deze twee landen en het gunstige ondernemersklimaat.