Stakingen kosten Frankrijk ruim twee miljard gulden

PARIS, 19 DEC. De stakingen van de afgelopen weken hebben Frankrijk zeker 7 miljard franc (2,3 miljard gulden) gekost. Dat betekent 0,3 of 0,4 procent minder groei in het vierde kwartaal.

Voor Citroën-topman Jacques Calvet zijn de stakingen aanleiding schadevergoeding te vragen van de staat en de Franse spoorwegen.

Het Franse bureau voor de statistiek INSEE verwacht dat de economische groei in het eerste halfjaar van 1996 zal uitkomen op 1,5 procent op jaarbasis. Het laatste kwartaal van 1995 zal, mede ten gevolge van de sociale crisis, geen groei vertonen.

Door de zwakke groei zal de werkloosheid in Frankrijk weer verder toenemen. In 1995 lag die gemiddeld tussen 11,5 en 12 procent. Midden 1996 verwacht het INSEE weer meer dan 12 procent.

De bestedingen van de consumenten nemen niet voldoende toe om meer groei te genereren. Door de verhoging van de BTW van dit jaar en de tijdelijke heffing om de sociale zekerheidsschuld in te lopen, wordt de koopkracht van de Franse burger ingeperkt.

Jacques Calvet, de president-directeur van PSA (Citroën en Peugeot), verwacht niet dat de slappe automarkt substantieel zal verbeteren volgend jaar. Hij waarschuwt tegen arbeidstijdverkorting, een van de onderwerpen waar premier Juppé donderdag over gaat praten met vertegenwoordigers van werknemers en werkgevers. Het bestuur van de Franse werkgeversorganisatie stemde gisteren voor het bijwonen van de besprekingen, ondanks de onderlinge verdeeldheid.

De Franse vakbeweging vraagt meer salaris (ter stimulering van de economie) en ATV (om meer mensen aan werk te helpen). Calvet is tegen beide. De concurrentiekracht van de Franse automobielmakers wordt er, zo onderstreepte hij, alleen maar slechter van. Hij zal de Franse staat en de spoorwegen om schadevergoeding vragen voor de drieëneenhalve week waarin de stakingsacties aan- en afvoer van onderdelen, auto's en werknemers sterk bemoeilijkt hebben.

De PSA-topman zei niet hoeveel schadevergoeding hij eist. Zijn onderneming heeft alleen al 80.000 franc per dag uitgegeven aan de huur van bussen om de werknemers naar de fabriek in Poissy te vervoeren.