Postbank en PTT Telecom introduceren chipkaart

DEN HAAG, 19 DEC. Postbank en PTT Telecom willen komend jaar een chipkaart op de markt brengen die alle andere overbodig moet maken. De kaart zal in ieder geval geschikt zijn voor telefonie en betaaldiensten, maar leent zich ook voor toepassingen als openbaar vervoerbewijs of spaarkaart in de detailhandel.

Voor ontwikkeling, beheer en exploitatie van de 'multifunctionele chipkaart' richten bank en telecom-bedrijf een gezamenlijke onderneming op waarin ze “enkele tientallen miljoenen” investeren. Dit hebben bestuurders van beide bedrijven gisteren in Den Haag bekendgemaakt.

Introductie van de nieuwe kaart is volgens algemeen directeur drs. B.J.M. Verwaayen van PTT Telecom al in oktober volgend jaar mogelijk. Tegen die tijd heeft het bedrijf zijn telefoons in openbare cellen geschikt gemaakt voor gebruik als 'tankstation' voor elektronisch geld dat ook via Giromaat of postkantoor kan worden opgenomen. Over vijftien maanden wil PTT Telecom, “voor minder dan 200 gulden”, telefoons op de markt brengen waarmee particulieren ook thuis geld kunnen tappen van hun (Postbank-)rekening, bestellingen kunnen plaatsen of betalingen doen.

Verwaayen en Postbank-bestuurder M. Minderhoud beklemtoonden gisteren dat het niet hun bedoeling is de nieuwe chipkaart uitsluitend voor beide bedrijven te ontwikkelen. Zij verwachten dat bedrijfsleven en instellingen (banken, winkeliers, ziekenfondsen, etcetera) ook geïnteresseerd zijn in de technologie die zij in licentie kunnen verwerven bij de - wel exclusief gehouden - joint venture. Verwaayen: “We willen een open structuur en één universele standaard. Daarmee krijg je een breed draagvlak bij winkelier en consument.” Om de bruikbaarheid van de kaart zo groot mogelijk te maken zullen alle in Europees verband vastgestelde standaarden worden gevolgd.

De nieuwe chipkaart kan een forse streep zijn door de rekening van de Nederlandse banken die sinds kort in Arnhem experimenteren met de zogenoemde 'chipknip'. Met dit pasje hopen de banken de toekomstige standaard te bepalen voor elektronisch betalen in Nederland. Enkele detailhandelsketens, waaronder Albert Heijn, Vendex en Koninklijke Bijenkorf Beheer, weigerden deelname aan de proef wegens de beperkte opzet ervan; op chipkaarten passen veel meer functies dan louter betalen.

Ook Verwaayen noemde de functionaliteit van de Arnhemse elektronische beurs, die zich alleen leent voor digitaal geld opnemen en betalen, te beperkt. Hij liet expliciet ruimte voor de banken om straks gebruik te maken van de Postbank- en Telecom-techniek. “Onze chipkaart is een prachtige opvolger voor Arnhem.”

Opmerkelijk daarbij is de positie van Postbank-bestuurder Minderhoud. Als commissaris van Interpay, de koepel die het betalingsverkeer van de Nederlandse banken regelt, is hij ook nauw betrokken bij de proef in Arnhem. Interpay weigerde vanmorgen elk commentaar op de rol van Minderhoud en de komst van de nieuwe chipkaart.

De Rabobank is niet erg enthousiast over de stap van de Postbank. “De Postbank creëert naast het Arnhemse systeem, dat ook landelijk zou gaan werken, een tweede netwerk. Dat er twee standaarden kunnen ontstaan, is kostbaar en erg onpraktisch. Wiens belang dien je ermee?”, aldus een woordvoerder.

Pag.20: 'Chipkaart is uniek in Europa'

ABN Amro wilde nauwelijks commentaar geven op de introductie van de chipkaart. “We bestuderen de ontwikkelingen. De bank gaat eerst alles op een rijtje zetten.”

De werkgeversvereniging MKB Nederland, waarbij veel winkeliers zijn aangesloten, en de Raad Nederlandse Detailhandel noemen de plannen van Telecom en Postbank “positief”. Ze vinden het een goede zaak dat er een concurrent voor de chipknip van de banken komt, die meer gebruiksmogelijkheden biedt en, aldus MKB Nederland, tegelijk wordt ondersteund door de Postbank, “toch een beetje een prijsvechter”.

Postbank en PTT Telecom noemen hun gecombineerde chipkaart-initiatief “baanbrekend” en “uniek voor Europa”. Volgens hen toont de markt toenemende behoefte aan het combineren van verschillende functies op één chipkaart. De ontwikkeling van de technologische standaarden en samenwerkingsverbanden neemt echter veel tijd in beslag.

Volgens Minderhoud en Verwaayen zijn Postbank en PTT Telecom gezamenlijk heel goed, èn snel, in staat de multifunctionele kaart te ontwikkelen. “Beide partijen dekken met hun diensten - thuisbankieren en telefonie - het hele land. Samen geven we miljoenen kaarten uit”, aldus Verwaayen. De voordelen die beide bedrijven in samenwerking zien zijn zo evident dat ze, aldus Minderhoud en Verwaayen, tien dagen na hun eerste gesprek hierover tot krachtenbundeling besloten.

Het is niet de eerste keer dat Postbank een andere richting inslaat dan de gezamenlijke banken. Eerder ontwikkelde het bedrijf al op eigen houtje een girale infrastructuur.

Wat de nieuwe chipkaart gaat kosten en wie wat betaalt is vooralsnog onduidelijk. “Het prijskaartje is te bepalen door de uitgever van de kaart”, aldus Verwaayen. Minderhoud meent dat de consument “macro” straks goedkoper, veiliger en gemakkelijker uit is. De kaarten zijn beveiligd met een PIN-code, en de consument bepaalt volgens de initiatiefnemers voor welke diensten en functies hij zijn kaart gebruikt.