Kunstenaar omlijst Museumplein

AMSTERDAM, 18 DEC. Het plan van de Belgische kunstenaar Bert De Keyser (58) uit Brussel om het Museumplein in Amsterdam te 'omlijsten' gaat definitief door. Dat zei De Keyser zaterdag in Amsterdam, waar in het Rijksmuseum een tentoonstelling en een serie lezingen in het kader van het project werden gehouden. Sponsors hebben inmiddels een groot deel van de benodigde zes ton opgebracht, naar meer geldschieters wordt nog gezocht. De opening van de installatie, waarin een confrontatie tussen het werk van Rembrandt en Mondriaan is opgenomen, is op 15 februari. Hij zal blijven staan tot april, wanneer het Cirque du soleil weer zijn tenten op het plein opslaat. Enkele tientallen vrijwilligers zullen De Keyser terzijde staan.

Het Rembrandt-Mondriaan-project bestaat uit vier grote helgele kaders van elf meter hoog en twintig meter breed die worden geplaatst over de Museumstraat. Gezien vanaf het Concertgebouw zal het zijn alsof het Rijksmuseum als een schilderij in een lijst is gevat. Het autoverkeer rijdt onder de twee eerste stalen gevaarten door. Voor de volgende twee komt een 37 meter lange, op twee trucks rustende loopbrug te staan. Op de brug is een tentoonstelling te zien. Ter hoogte van de uitbouw van het museum waarin Rembrandts Nachtwacht hangt, komt een ronddraaiende open kubus met gekleurde vlakken zoals Mondriaan ze schilderde. Met hulp van tv-monitoren worden figuren uit de Nachtwacht achter de kubus geprojecteerd. “Ik wil daarmee de beweging van de nachtwacht, die de stad in- of uitgaat, en het maatwerk van Mondriaan verenigen,” zegt De Keyser, die al ongeveer tien jaar met het idee bezig is. Het werk kan ook worden geïnterpreteerd als een schakel tussen heden en verleden, met een knipoog naar de door de gemeente geplande vernieuwing van het Museumplein, waarmee voor het plein een historisch tijdperk wordt afgesloten.

Bert De Keyser komt uit Brussel, waar hij ruimtelijke compositie doceert. Sinds 1982 maakt hij vooral grote projecten voor stedelijke ruimten. Hij was onder andere actief in Antwerpen, Brussel en Bratislava. Volgend jaar is ook Wenen aan de beurt.

Inspiratiebron voor het Rembrandt-Mondriaan-project was de uitspraak van Mondriaan: “De schoonheid is uit het dagelijks leven gevlucht en is gaan schuilen in de musea. Het moet mogelijk zijn de kunst opnieuw in het dagelijks leven te brengen.” De enorme kaders hebben onder andere betrekking op het 'ingelijste' kijken naar televisie of filmscherm. De Keyser: “Ik verwijs ermee naar de vulgarisatie van de kunst. Ik wil zeggen dat mensen niet alleen naar reprodukties van schilderijen moeten kijken, maar ook eens naar de echte werken in het museum moeten gaan”.