Telegraaf wil aandeel 30 procent in SBS 6

AMSTERDAM, 15 DEC. Krantenuitgever De Telegraaf wil een aandeel van ongeveer dertig procent nemen in het commerciële tv-station SBS 6. Dat heeft een woordvoerder van SBS 6 bevestigd.

Door de samenwerking wil SBS 6 het Nederlandse karakter van het station versterken en daarmee adverteerders lokken. De Telegraaf wil met een aandeel in het tv-station een stap zetten naar commerciële televisie. Beide partijen laten zich verder niet uit over de plannen. De bank Mees Pierson treedt op als bemiddelaar.

SBS 6 (Scandinavian Broadcasting System) zendt sinds eind augustus in Nederland uit en is onderdeel van een internationaal concern waarvan ABC/Disney en Paramount/Viacom de belangrijkste aandeelhouders zijn. Het commerciële station zit bij ongeveer 90 procent van de Nederlandse huishoudens op de kabel.

De interesse van De Telegraaf in SBS 6 past in de huidige clustering van de Nederlandse mediamarkt. Vorige maand maakte ook Wegener, de grootste uitgever van Nederlandse regionale kranten, bekend dat zich met commerciële televisie te gaan bezighouden. Wegener wil daarvoor samenwerken met de muziek- en tv-maatschappij Arcade. Arcade exploiteert de commerciële zender TV 10 Gold en The Music Factory. De samenwerking met Wegener kan een directe concurrentie worden van uitgever VNU die een aandeel heeft in de Holland Media Groep (RTL 4, RTL 5 en Veronica).

De concurrentie op de Nederlandse televisiemarkt is groot. Ook RTL 5 - dat van de Europese Commissie uit concurrentie-overwegingen moet worden verkocht - is op zoek naar nieuwe financiële partners. Evenals het commerciële station Euro7. Keesing Uitgeversmaatschappij heeft een belangrijk aandeel in dit station voor dagtelevisie. Maar de voorzitter van de raad van commissarissen, R. Meijers, liet eerder in deze krant weten het aandeelhouderschap te willen versterken. “Geld is er genoeg, dat is niet het probleem”, zei hij toen, “maar in deze wereld gaat het erom de juiste aandeelhouders te vinden.”