Microsoft begint samen met NBC nieuwszender

NEW YORK, 15 DEC. Softwareproducent Microsoft en het Amerikaanse network NBC beginnen samen een 24-uurs nieuwszender en een interactieve nieuwsservice op Internet. Dat hebben de bedrijven gisteren in New York bekendgemaakt.

Microsoft betaalt NBC 220 miljoen dollar voor een vijftig procent aandeel in het kabelkanaal 'America's Talking', dat omgedoopt wordt tot MSNBC Cable. Als bijprodukt komt er op Internet een nieuwsservice met video, die nieuws biedt op elk gewenst moment: MSNBC Online. Beide bedrijven steken elk 200 miljoen dollar in de onderneming om die in elk geval vijf jaar operabel te houden.

“We verwachten binnen zes maanden te kunnen beginnen”, zei NBC-president Robert Wright gisteren op de persconferentie in Rockefeller Center. Jack Welch, topman van General Electric, de moedermaatschappij van NBC, was aanwezig en Bill Gates, die in Hongkong zat, keek vanaf een levensgroot beeldscherm de zaal in.

'America's Talking' is een kabelkanaal van NBC dat pas achttien maanden bestaat. Het is te zien door ongeveer 20 miljoen huishoudens, wat betekent dat minder dan een derde van de kabelabonnees het via zijn kabelexploitant krijgt aangeboden. CNN is bij alle 67 miljoen kabelabonnees te zien. NBC hoopt dat de nieuwe zender MSNBC de aantrekkelijkheid voor kabelexploitanten verhoogt.

NBC is op dit moment het network met de beste kijkcijfers. Het laat dit seizoen de andere twee networks CBS en ABC ver achter zich. De nieuwsoperatie van NBC kost per jaar ongeveer 600 miljoen en het bedrijf was al langer van plan er beter gebruik van te maken. Een 24-uurszender was de meest voor de hand liggende oplossing. Fox, eigendom van News Corporation, heeft ook plannen voor een 24-uurszender en ABC, tegenwoordig eigendom van Walt Disney, zal in 1997 met een 24-uurszender beginnen. Het voorbeeld is natuurlijk CNN, dat vorig jaar 240 miljoen netto winst maakte. Vraag is volgens analisten dan ook wie de nummer twee op de markt zal worden.

“Microsoft is zich heel sluw in de inhoudelijke kant van de media aan het inwerken”, aldus Adam Schoenfeld, media-analist bij Jupiter Communications. “En als je kijkt wat voor prijzen er in de mediawereld omgaan de laatste tijd lijkt dit ook een koopje.” Wat betreft NBC begrijpt Schoenfeld dat het de interactieve sector moet betreden. Het heeft onlangs een locatie op Internet geopend (http://www.nbc.com) en het is aanwezig op de on line-service van Microsoft. Die on line-service, Microsoft Network, waarvoor je tot voor kort abonnee moest worden, is nu ook via Internet toegankelijk, mits je Windows 95 hebt (http://www.msn.com). Schoenfeld: “We weten sinds vorige week hoe serieus Microsoft het Internet neemt.”

Een ander aspect van het samengaan van NBC en Microsoft is dat de partners er kennelijk op rekenen dat de high speed kabelmodems snel dichterbij komen. MSNBC Online moet straks video kunnen uitzenden en zelfs rechtstreekse beelden. Microsoft kan voor het techische gedeelte samenwerken met Intel, dat video per telefoon verzorgt, en op Telecommunications Inc. (TCI), de grootste kabelexploitant in de VS. TCI heeft een belang van 125 miljoen dollar, of 25 procent, in MSN.

MSNBC Cable zal via de buitenlandse ondernemingen van NBC ook tot in Europa, Azië en Latijns Amerika doordringen. Via CNBC en Super Channel haalt MSNBC ook Europa, via Canal de Noticias NBC komt NBC in Latijns Amerika en binnenkort gaat NBC Azië van start.

    • Lucas Ligtenberg