Een eeuwig geconstipeerde chihuahua

Laurence Shames: Sunburn. Uitg. Macmillan, 279 blz., ƒ 33,25.

In Sunburn, de derde komische thriller van Laurence Shames, duiken oude bekenden op: de New Yorkse Delgatto's, het gebroken mafia-gezin dat in Shames geroemde debuut Florida Straits Key West en omstreken onveilig maakte, zijn terug. De oude peetvader Vincente is in Florida bij zijn bastaardzoon Joey ingetrokken en kijkt met groeiende twijfel terug op een leven van misdaad, geweld en verraad. Op aandrang van zijn zoon besluit hij zelfs zijn levensverhaal te vertellen aan een plaatselijke journalist, die braaf zijn onsamenhangende mijmeringen noteert aan de rand van het zwembad. Dat lekt natuurlijk uit en de andere mafiafamilies zijn er niet blij mee.

Shames is een misdaadschrijver uit de zogenaamde Florida-school en zijn laconieke, ondramatische proza vol hilarische effecten kan zich meten met Carl Hiaassen en zelfs dat van de meester zelf, Elmore Leonard. In Sunburn toont hij zich wel erg bewust van die verwantschap; de spanning wordt nogal zelfgenoegzaam opgeofferd aan de stijl. Daardoor komt de intrige moeizaam op gang - en dan ook maar nauwelijks. Naast de verwikkelingen rond de memoires, probeert ook de onhandelbare zoon Gino de regels van het maffiaspel te ontduiken door een eigen handeltje op te zetten. Alles loopt vanzelfsprekend mis en zelfs Bert 'The Shirt' d'Ambrosio, de gepensioneerde mafioso met zijn onafscheidelijke, eeuwig geconstipeerde chihuahua, moet op een missie naar het ijskoude New York.

Bejaarde mafiosi zijn een specialiteit van Shames; veel aandacht gaat uit naar de zieleroerselen van de langzaam dementerende capo di tutti capi Vincente, die op zijn oude dag in de zuidelijke zon kennismaakt met zoiets ongrijpbaars als wroeging. Het tempo van Sunburn mag daaronder lijden, maar Shames behoedt zijn personages zo wel voor de karikatuur. Het bitterzoete einde, waarbij de oude Vincente gedwongen wordt hardhandig tegen zijn eigen familiemoraal in te gaan, heeft werkelijk iets tragisch. Het zou me niet verbazen als de romancier in Shames zich in zijn volgende boeken nog meer met de misdaadschrijver zal gaan bemoeien.