CSM zoekt koper voor dochter Droste

ROTTERDAM, 15 DEC. Het suiker- en voedingsmiddelenconcern CSM gaat dochterbedrijf Droste verkopen. Volgens de directie van CSM, dat de chocoladefabrikant in 1990 overnam van Sara Lee DE, past Droste niet langer in de strategie van het moederconcern.

Het is nog onduidelijk welke gevolgen de verkoop heeft voor de zestig medewerkers van het bedrijf in Vaassen. Volgens de directie van CSM leidt het bedrijf - met een jaaromzet van 30 miljoen gulden - geen verlies.

“Droste is binnengekomen als onderdeel van het totaal-pakket Red Band Venco, dat we vijf jaar geleden hebben overgenomen”, zegt algemeen directeur J. Berkenbosch van Koninklijke De Ruijter, de CSM-dochter die verantwoordelijk is voor de produktie van Droste. “De vraag of Droste in de strategie van CSM zou passen was toen niet aan de orde”.

Volgens Berkenbosch kan daar nu echter weinig twijfel meer over bestaan: “CSM probeert in haar strategie weg te blijven van de grote spelers in de markt. Met Droste kunnen we regionaal geen sterke positie opbouwen. Er zijn te veel grote en in chocolade gespecialiseerde partijen op de markt”.

CSM heeft actief partijen benaderd met de vraag of zij interesse hebben voor het merk Droste en de chocoladefabriek in Vaassen. Volgens Berkenbosch zijn 'global players' Nestlé en Mars mogelijke kandidaten voor de overname, maar ook regionale spelers met een flink aantal chocolade-produkten in het assortiment, zoals het Finse Fazer. De verkoop zal naar verwachting enkele maanden in beslag nemen.

Volgens Berkenbosch zat Droste bij de overname in 1990 in een neerwaartse trend. CSM heeft daarna 'behoorlijk' in het chocolademerk geïnvesteerd. Droste bracht de afgelopen jaren opmerkelijke tv-commercials, waarin onder meer een borstvoeding gevende moeder en zoenende pubers figureerden. Het merk bracht bovendien nieuwe, gevulde flikken op de markt en werden nieuwe verpakkingsvormen bedacht. De inspanningen bleven niet zonder resultaat. Droste neemt volgens Berkenbosch op de Nederlandse markt voor kleine cholade-produkten nu met een marktaandeel van tien procent na de merken Merci en De Baronie een derde positie in. Van de 30 miljoen gulden omzet die CSM jaarlijks met het chocolade-merk genereert wordt 60 procent in het buitenland behaald. Desondanks is Droste een “klein visje”, dat in handen moet worden gespeeld “van een grotere marktpartij die een sterke regionale positie wil opbouwen”.