Schiphol is morgen klaar voor 'Schengen'

SCHIPHOL, 14 DEC. “Wie per ongeluk een omweg door internationaal gebied maakt, wordt hier geschengt en daar ontschengt.” General-manager Terminal A. Rutten van Schiphol leek gisteren enige moeite te hebben zijn plattegrondjes met rode en groene zones serieus te nemen.

Voor Schiphol hoeft het niet zo nodig, dat verdrag van Schengen. Vrij verkeer van personen is een groot goed, maar voor Schiphol betekent een logistieke nachtmerrie. De marechaussee moet onderscheid maken tussen Schengenburgers en niet-Schengenburgers, de douane tussen EU-bagage en niet-EU-bagage. Want Schengen en de EU is niet hetzelfde. Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Spanje, Portugal zijn klaar voor Schengen, daarna volgen Frankrijk, Oostenrijk, Griekenland, Italië en de Scandinavische landen.

Schengen beëindigt Schiphols 'one-terminal' concept, want Schengenburgers worden in de vertrekhal van de rest gescheiden door glazen wanden. De luchthaven probeerde deze ingreep uit te stellen door Schengenburgers met magneetpasjes te onderscheiden van de rest. Die bleken in april fraudegevoelig. Kosten: vier miljoen. Resultaat: internationaal gezichtsverlies. Vannacht zal het dan toch gebeuren. De nieuwe inrichting van de hal kost 22 miljoen en betekent een jaarlijks verlies van 10 miljoen gulden aan vloeroppervlakte.

De terminal wordt nu in tweeën gedeeld. Tot en met pier C bevindt men zich in Schengen-gebied, daarna begint het 'internationaal gebied'. Pier D, op de grens tussen de zones, blijft voorlopig een 'wisselpier', waar Schengen en niet-Schengen door elkaar heen loopt. Hier landen de vliegtuigen die in de Unie blijven, maar van en naar niet-Schengen landen vliegen. De passagiers worden bij pier D wel gecontroleerd, hun bagage weer niet.

Op het puntje van pier B, midden in het Schengengebied, ligt nog een 'internationale enclave'. Pier B is gespecialiseerd in regionale luchtvaart, die meestal binnen Schengengebied vliegen. Maar een klein deel heeft bestemmingen buiten Schengen, Groot-Britannië bijvoorbeeld. Deze vliegtuigen passen niet op de 'internationale pieren' F, G en H, die zijn toegesneden op jumbo-jets.