NBC vestigt met olympisch contract definitief zijn naam

NEW YORK, 14 DEC. Er zijn twee winnaars en geen verliezers. De overeenkomst tussen het Internationaal Olympisch Comit/e (IOC) en het Amerikaanse network NBC geeft de Amerikaanse uitzendrechten voor de Spelen voor 2,3 miljard dollar tot en met 2008 aan NBC. Sport is king.

Het enthousiasme bij beide partijen is even groot en in de VS kunnen waarnemers niet uitmaken wie het meest bij de transactie heeft gewonnen. Voor het IOC, dat nog niet weet waar de spelen in 2004, 2006 en 2008 zullen worden gehouden, betekent het dat een deel van de financiering al rond is. Het comité heeft een sterkere franchise te bieden, want een groot deel van het geld is er al. Dat betekent dat het IOC meer eisen kan stellen aan kandidaat-olympische steden. Omgekeerd zullen meer steden om die reden proberen mee te dingen naar de spelen. De IOC heeft recent al zijn commerciële macht tot uiting laten komen door een wijziging in haar reglement. Voorheen kreeg een olympische stad 60 procent van de reclame-inkomsten maar per 2004 wordt dat 49 procent.

Het network NBC vestigt zijn naam wereldwijd, het verbindt deze met de Olympische Spelen die een goed imago hebben. Daarbij is NBC natuurlijk altijd beter af als het zover van te voren al een bedrag afspreekt over wat die spelen gaan kosten. Het hoeft niet op te bieden tegen concurrenten, het dekt zich in tegen inflatie en door zich als olympisch specialist te vestigen kan het zijn know-how op de lange termijn gebruiken.

NBC heeft nu Atlanta 1996, Sidney 2000, Salt Lake City 2002 en de drie daaropvolgende olympische toernooien. Alleen Nagano 1998 is in handen van CBS gevallen. De goede relatie met het IOC zal NBC voordeel geven als de programma's van de af te werken onderdelen worden opgesteld. Niemand zal erkennen dat ze qua timing worden afgestemd op het Amerikaanse tv-publiek maar de praktijk zal anders uitwijzen.

NBC sloot tot verrassing van velen afgelopen augustus voor 1,27 miljard dollar een overeenkomst met het IOC om de spelen van 2000 en 2002 uit te mogen zenden. Katalysator daarbij was Alex Giladi, vice-president van NBC's sportafdeling en de officiële vertegenwoordiger van Israel bij de IOC. Op de dag van de overeenkomst stelden NBC-vertegenwoordigers vast hoe blij Juan Antonio Samaranch, voorzitter van het IOC, was zodat ze onmiddellijk een financieel voorstel in elkaar zetten om nog maar een paar spelen erbij te nemen. Dat vlotte prachtig en de verwachting is dat Samaranch (75), die in 1997 op moet voor een herverkiezing, in de algehele euforie zal proberen zijn functie minstens tot 2008 te behouden.

“General Electric en NBC hebben hun naam definitief gevestigd”, verklaarde Nicholas Heymann, analist bij NatWest Securities. NBC is een volle dochter van GE. “Ze hebben door een enorm bedrag vooruit toe te zeggen gezorgd dat ze niet te veel betalen. NBC gaat er zeker winst op maken.” NBC, dat zich met de spelen van Barcelona in 1992 vergaloppeerd heeft, weet nu al dat Atlanta een succes wordt. Heymann wijst erop dat Barcelona een experiment was voor NBC en dat het die fout niet meer maakt. Barcelona ging volgens een pay-per-view procedé waar Amerikanen op moesten intekenen. De belangstelling was minimaal en men keek liever naar samenvattingen dan extra geld te moeten neertellen.

NBC nam de Olympische Spelen over van ABC, dat de olympische uitzendingen jarenlang domineerde. ABC deed bijvoorbeeld Mexico City (1968), München (1972), Montreal en Los Angeles (1984). NBC had alleen Moskou (1980), waar geen Amerikanen deelnamen. Van de winterspelen in Grenoble (1968) tot Calgary (1988) had NBC alleen Sapporo (1972).

De Olympische Spelen zijn big business geworden. In 1948 kreeg de BBC de uitzendrechten van de Olympische Spelen in Londen voor ongeveer 5.000 gulden. Naar verluidt is die rekening nooit betaald, omdat de BBC later zei het geld niet te kunnen missen. In 1964, toen de spelen in Tokio plaatshadden, waren er voor het eerste internationale uitzendrechten en was er een satelliet die de beelden doorzond. In 1968 betaalde ABC 4,5 miljoen dollar voor de rechten en in 1972 in München zelfs 7,5. Montreal (25 miljoen dollar) en Moskou (87 miljoen dollar) leken duur maar de enorme bedragen in de jaren tachtig waren niet alleen het gevolg van de inflatie in de VS. Los Angeles kostte 225 miljoen dollar en Barcelona, acht jaar later, al 401 miljoen. NBC heeft voor Sidney (2000) al 705 miljoen dollar afgesproken.

Analisten beschouwen de overeenkomst van NBC en IOC niet als riskant. Wat de smaken en voorkeuren zijn van het publiek in 2008 kan niemand zeggen, maar dat sport dan nog steeds populair is staat voor iedereen vast. De populariteit van sport op televisie groeit nog altijd. De meest winstgevende kabelzender in de VS is ESPN, dat met twee 24-uurszenders enorme reclame-inkomsten binnenbrengt. Ook op het Internet blijkt sport op grote belangstelling te kunnen rekenen. ESPNET, een lokatie op het Internet van Starwave Corporation en ESPN is de meest bezochte Internet-lokatie in de VS. ESPN is onderdeel van Cap Cities/ABC, dat binnenkort met Disney fuseert. Starwave Corporation is opgericht door Paul Allen, vriend van Bill Gates en mede-oprichter van Microsoft.