Hausse in verkoop van breedbeeld-tv's

ROTTERDAM, 14 DEC. De verkoop van breedbeeld-televisietoestellen is de laatste drie maanden zeer sterk toegenomen. Uneto, de Unie van elektrotechnische ondernemers, verwacht dat deze groei volgend jaar zal voortgaan. Sinds de introductie van breedbeeld-tv in de jaren 1991, 1992 zijn er tot met 1994 in totaal circa 25.000 breedbeeld-tv's verkocht. In 1995 is volgens de Uneto de doorbraak gekomen met een geschatte verkoop van 100.000 stuks.

In Nederland worden dit jaar volgens Uneto in totaal 750.000 tv-toestellen gekocht, en de verwachting is dat dit volgend jaar zal toenemen tot 850.000 stuks. Daarvan zal 12,5 procent een breedbeeld-tv zijn, aldus Uneto in een “voorzichtige raming”. Dat zou voor 1996 neerkomen op 106.250 stuks. In het wat duurdere segment, de toestellen boven de 2.500 gulden, is volgens Uneto 60 tot 80 procent van de potentiele kopers serieus geïnteresseerd in breedbeeld-tv.

Twee grote fabrikanten van breedbeeld-tv's, Philips en Sony, willen geen aantallen verkochte tv's noemen, noch willen ze een raming geven van hun respectieve marktaandeel. Maar Philips is “zeer tevreden met de verkopen” van breedbeeld-tv's. Vier maanden geleden, in september, heeft Philips acht types op de markt gebracht en “we zijn nu de marktleider”, aldus een woordvoerder van Philips.

Bij Sony worden de verkopen “uitzonderlijk goed” genoemd. Volgens een woordvoerder is de markt van breedbeeld-tv's in de laatste drie maanden vertienvoudigd. Hij kan deze mededeling niet staven met actuele cijfers, omdat die marktcijfers op dit moment nog niet beschikbaar zijn.

In oktober kwam Sony op de markt met vijf types, van 16 tot 32 inch. De detaillisten blijken heel snel de bestelde toestellen door te verkopen. Na het aanvankelijke 'inladingseffect' ontstaat nu een sneeuwbaleffect van nieuwe bestellingen. Van de klanten die een tv kopen boven de 2.000 gulden wil 90 procent een breedbeeld-tv, aldus de de woordvoerder van Sony.