Postbank: uitbreiding service telebankieren

AMSTERDAM, 13 DEC. De Postbank, een dochter van het bank- en verzekeringsconcern ING, gaat haar telefonische bankdiensten uitbreiden. Klanten kunnen vanaf volgend jaar ook overboekingen tussen hun eigen rekeningen uitvoeren. Tot nu bestond de dienstverlening alleen uit het opvragen van saldo-informatie.

De Postbank heeft de uitbreiding vanochtend op een persconferentie meegedeeld. De huidige telefonische dienstverlening heeft 1,4 miljoen klanten en krijgt maandelijks zo'n 2 miljoen telefoontjes. De bank verwacht door de uitbreiding een groei naar 2,5 miljoen telefoontjes. De Postbank heeft ongeveer 6 miljoen rekeninghouders.

De uitbreiding van de toepassingen van de telefoon en de computer in financiële dienstverlening wordt steeds meer inzet van fellere concurrentie tussen de grote banken. Een paar maanden geleden kondigde ABN Amro aan dat zij een proef met een zogeheten belfabriek begint, waarbij klanten zeven dagen per week, 24 uur per dag relatief simpele bankprodukten kunnen kopen. De Rabobank heeft al langer 06-lijnen voor onder meer saldo informatie. De Postbank claimt nu de eerste bank in Nederland te zijn die computer en telefoon gebruikt voor sneller betalingsverkeer.

Bij de Postbank kunnen klanten binnenkort tussen 7 uur 's ochtends en 2 uur 's nachts per telefoon overschrijvingen doen tussen hun girorekening en hun spaarrekening en Postbank beleggingsrekening of geld opnemen van een persoonlijk krediet. Gebruikers van de zogeheten girofoon krijgen volgende maand een persoonlijke 5-cijferige toegangscode. De bank zegt dat er geen abonnementskosten of een verhoogd telefoontarief aan de girofoon is verbonden.