L'Oréal koopt concurrent in VS

Het Franse cosmeticaconcern L'Oréal koopt voor 660 miljoen dollar (1,06 miljard gulden) in contanten zijn Amerikaanse concurrent Maybelline Inc. In dit bedrag is een schuld van 150 miljoen dollar van de laatstgenoemde onderneming opgenomen.

Het Franse concern wordt nummer twee in de Verenigde Staten met een marktaandeel van 28 procent. Dat gaat ten koste van Revlon. De grootste op de cosmeticamarkt blijft Procter and Gamble, met merken als Cover Girl en Max Factor. Er deden al enkele dagen geruchten de ronde dat Maybelline zou worden overgenomen. Gedacht werd daarbij aan Unilever en de Japanse Shiseido. Dat L'Oréal de koper is, kwam voor analisten als een verrassing.

De Franse onderneming, met een jaaromzet van 47,62 miljard franc (15 miljard gulden), is al goed vertegenwoordigd in de VS met merken als Preference en Lancôme. De Amerikaanse markt levert L'Oréal een omzet op van 1,4 miljard dollar. Maybelline verkoopt in de VS jaarlijks voor ongeveer 352 miljoen dollar.

De transactie levert de eigenaren van de Amerikaanse cosmetica-onderneming een aardige winst op. In 1990 kocht belegger Bruce Wasserstein met enkele partners Maybelline voor 315 miljoen dollar van het farmacieconcern Schering-Plough. Die prijs kwam toen overeen met vijf dollar per aandeel. L'Oréal betaalt nu 36dollar per aandeel.

Op de Amerikaanse markt voor cosmeticaprodukten woedt een hevige strijd. Procter and Gamble en Revlon besteden groot geld aan advertenties en promotiecampagnes. Het veel kleinere Maybelline had daar de middelen niet voor. Dat werd dit najaar extra duidelijk toen een nieuw merk make up van Maybelline voor oudere vrouwen, Revitalizing, flopte. Dit kwam vooral omdat Revlon vrijwel gelijktijdig een concurrerend produkt, Age Defying, uitbracht. Het merk van Maybelline ging ten onder aan het advertentiegeweld van Revlon.