Made in Heaven

Made in Heaven, Oudegracht 305, Utrecht. T/m 30 dec. Wo t/m za 13-17u., zo 10 dec. 13-17u. Prijs per plaat ƒ 475,-.

Sinds een half jaar zit aan de Utrechtse Oudegracht een nieuwe galerie: Made in Heaven, galerie voor jonge beeldende kunst. De naam verwijst naar de opvatting van kunst als 'het perfecte huwelijk tussen geest en materie', legt galeriehoudster Ingeborg Takken uit. Ze werkt vooral met Nederlandse kunstenaars die alledaagse onderwerpen weergeven met een emotioneel addertje onder het gras. Volgens Takken zijn Nederlandse kunstenaars huiverig voor het uiten van grote emoties, en daar wil ze met haar galerie verandering in brengen.

Deze maand brengt ze echter twee buitenlandse kunstenaars die eveneens in haar concept passen. De Canadese kunstenaar Alan Smith (1961) is de meest opvallende van de twee; hij pikt oude lp's uit het huisvuil aan de straat, beschildert ze en hangt ze in rijen boven elkaar. Het gaat Smith om de onzichtbare, gecodeerde kunst die op een plaat staat, waar hij een visuele pendant aan toevoegt. Het platenlabel, naam dan wel logo, verwerkt hij soms in een schildering, maar de muziek op de lp vormt geen inspiratiebron. De kopie naar een zelfportret van Parmiggiani - waarbij de hand voor in het beeld wordt uitvergroot als door een bolle lens - beschouwt Smith als zijn 'intentieverklaring'. Door haar ronde vorm kun je de lp als een lens opvatten, of als een telescoop; daarmee zoomt Smith, behalve op bekende werken uit de kunstgeschiedenis, in op alledaagse voorwerpen als een theekopje of een kraan.

Ook in de techniek hanteert Smith graag een roterende werkwijze; soms legt hij de plaat op een draaiende pick-up, terwijl zijn hand met penseel op dezelfde plaats blijft maar toch schildert. Smith maakte sinds 1990 600 platen, waarvan er nu enkele tientallen te zien zijn. Hij zet zijn project, dat hij beschouwt als één groot schilderij dat uit vele delen bestaat, voort tot het jaar 2000. Hoewel zijn manier van schilderen soms mooie platen oplevert, wekt de enorme diversiteit aan onderwerpen een krachteloze indruk. Smith schildert niet slecht, maar een (innerlijke) noodzaak voor dit project heb ik niet kunnen bespeuren. Er is voor elk wat wils, ook voor kopers met een klein budget, maar in mijn ogen blijven Smith's ronde werkjes niet meer dan een grappige vondst.