Calvet: Chinese automarkt afschermen

PEKING, 8 DEC. Jacques Calvet, topman van het Franse auconcern PSA (Peugeot en Citroën), vindt dat de Chinese regering de automarkt moet beschermen tegen een toevloed van buitenaf. Hij wees er tijdens een bezoek aan Peking op dat Japan zijn markt dertig jaar heeft afgeschermd om zijn eigen auto-industrie de gelegenheid te geven zich te ontwikkelen. Zolang hoeft het voor hem in China niet te duren. Maar wil China op eigen kracht een echte, onafhankelijke autosector opbouwen, dan moet het een aantal jaren daarvoor de mogelijkheid krijgen via gesloten grenzen, aldus Calvet die ook regelmatig pleit voor afscherming van de Europese automarkt tegen Japanse invoer.

Niet bekend

Helemaal verwonderlijk is het pleidooi van Calvet niet. PSA is inmiddels een jaar of tien actief in China en heeft daar grootse plannen. China staat hoog op de lijst wat betreft langdurige samenwerking en kan een belangrijke rol spelen in de plannen van het autoconcern om eind deze eeuw een kwart van zijn auto's buiten West-Europa af te zetten. Meer concurrentie in China ziet Calvet dan ook liever gaan dan komen.

De PSA-divisie Peugeot heeft een belang van 22 procent in Guangzhou Peugeot Automobile. Sinds de oprichting van deze joint venture in 1985 zijn daar 100.000 auto's geproduceerd. Calvet voorziet een snelle produktie-uitbreiding in China. Hij houdt een jaarlijkse produktie van 45.000 Peugeots en 150.000 Citroëns voor mogelijk. Eind dit jaar zal voor de Peugeots rond de 75 procent van de onderdelen in China zelf worden gemaakt. Voor de Citroëns ligt dat op 60 procent. Ongeveer zestig toeleveranciers van PSA werken al samen met Chinese ondernemingen in tachtig gezamenlijke onderdelenbedrijven. (Reuter)