Vuurwerkcampagne 'hard' en 'cynisch'

ROTTERDAM, 7 DEC. De vuurwerkcampagne 1995 is volgens de organisatoren hard en cynisch. “Harder dan ooit”, aldus voorzitter C. Den Hollander van de Stichting Ideële Reclame (SIRE). Een van de nieuwe posters toont een verminkte hand die het V-teken maakt. Daarnaast de kreet 'Ban de bom'. Het lichaamsdeel behoort echter niet toe aan een pacifist, maar is van iemand die vuurwerk verkeerd gebruikte.

De samenwerking tussen SIRE, de Stichting Consument en Veiligheid en Halt lijkt effect te hebben. Het aantal vuurwerkslachtoffers daalde de laatste drie jaar van 1.900 tot 1.100. In een 'bombardement' van commercials, radiospotjes, advertenties, posters, reclameborden en gratis kaarten wordt de komende weken gewezen op de gevaren van onzorgvuldig vuurwerkgebruik. De campagne richt zich dit jaar vooral op jongeren tussen de tien en twintig jaar. Uit cijfers van de Stichting Consument en Veiligheid blijkt dat veertig procent van de slachtoffers in deze leeftijdsgroep valt. In negen van de tien gevallen zijn het jongens.

Met de cd 'Zieke House', house-muziek met knallende strijkers, hoopt SIRE de risicogroep te confronteren met hun gedrag tijdens oudejaarsnacht. Daarnaast wordt scholieren via schoolbezoeken en de Oud en Nieuwskrant (oplage 800.000) gewezen op hun verantwoordelijkheid bij het afsteken van vuurwerk, vooral ook jegens omstanders. De helft van het aantal ongevallen in 1994 betrof omstanders die slachtoffer werden van andermans vuurwerk.

Zeventig procent van de letsels betrof vorig jaar brandwonden. In eenderde van de gevallen ontplofte het vuurwerk al in de hand.