Toneel in Londen; Reprises, en een vleug gloednieuw

Wie zich in december naar Londen waagt kan in de bekende theaters van het West End weinig bijzonders vinden dat gloednieuw is. Veel van de premières van de laatste tijd zijn reprises, soms van werk dat nog bijna nieuw is zoals Terry Johnsons Hysteria van 1993 over een denkbeeldige ontmoeting van Freud en Dali (Duke of York Theatre). Rosencrantz and Guildenstern van Tom Stoppard, over het leven van die twee bijfiguren uit Hamlet, is al bijna klassiek; de nieuwste reprise ervan begint deze week bij het National Theatre en belooft onmisbaar te worden voor kenners en verplicht voor wie het stuk niet kent.

Eveneens in het National Theatre: een voorbeeldige reprise van A Little Night Music, de bekendste musical van Stephen Sondheim, met Judi Dench in de hoofdrol - in repertoire, dus niet alle avonden, maar wie 's ochtends om half negen op de stoep gaat zitten tot om tien uur de kassa opengaat bemachtigt bijna altijd een day seat.

Wel gloednieuw is The Break of Day van Timberlake Wertenbaker dat in het Royal Court Theatre een gemengde ontvangst heeft gekregen van de kritiek omdat een deel van de dialoog te haastig loopt en omdat de tweede helft niet perfect aansluit op de eerste. Wel is dit één uit een minderheid van stukken waarin levenservaringen worden vertolkt die de meeste toeschouwers nog niet in zichzelf overwonnen hebben: onvoldane echtparen, mislukte banen, kinderloosheid (invloed van Tsjechov, die enige malen genoemd wordt).

Musicals zijn er zoals bekend steeds meer, maar nooit zo goed als die van Sondheim (behalve de eerder genoemde bewerking van Gershwin, Crazy for You, in het Prince Edward Theatre). Wie zin heeft in muzikaal toneel zou Riverdance - the Show moeten proberen, in de Hammersmith Apollo. De Ier Bill Whelan heeft zijn nationale volksmuziek gebruikt om een voorstelling te maken van enige liedjes maar voornamelijk groepsdansen waar bijna alle toeschouwers in een staat van ingehouden opwinding van raken die bij musicals zelden voorkomt.

Omdat musicals, vooral die van Andrew Lloyd Webber en van Boubli en Schonberg (Les Miserables en Miss Saigon) vaak uitverkocht zijn is het de moeite waard te vermelden dat van die twee Fransen een volgend werk is aangekondigd: Martin Guerre, dat in mei zal beginnen en waar het Prince Edward Theatre nu al plaatsen voor verkoopt.

Voor onmiddellijk gebruik blijven aanbevolen Tom Stoppards Indian Ink (Aldwych Theatre) en J.B. Priestleys An Inspector Calls in de regie van Stephen Daldry die dat verouderd geachte stuk een meestelijke facelift heeft gegeven (Garrick Theatre). Telefoonnummers: (0171) Duke of York Theatre 8365122 National Theatre 9282252 Royal Court Theatre 7302554 Prince Edward Theatre 7348951 Hammersmith Apollo 4166003 Aldwych Theatre 4166003 Garrick Theatre 4945085