LCL huurt meer Fokker turboprops

ROTTERDAM, 7 DEC. Fokker heeft een nieuwe overeenkomst met Lufthansa CityLine (LCL), de regionale dochter van de Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa. LCL ziet af van plannen om het aantal F-50's dat het van Fokker huurt, eind dit jaar terug te brengen tot zes toestellen. Het worden er tien.

De F-50's zullen wel worden gevlogen door de Duitse partner Contact Air, die diensten voor LCL verzorgt. De toestellen blijven echter eigendom van Lufthansa CityLine, zo zei een woordvoerster vandaag.

Contact Air zal vanaf april volgend jaar tot zeker 2003 met de Fokkers blijven vliegen. De reden dat de Duitse maatschappij de Fokker-50's overdoet aan Contact Air, is dat zij zich wil concentreren op het vliegen met straalvliegtuigen. Momenteel heeft LCL achtentwintig Canadairs en vijftien Avro-RJ-toestellen in gebruik, produkten van Fokker-concurrenten Bombardier uit Canada en British Aerospace. Vanwege de keus voor de Avro-RJ-toestellen van British Aerospace vliegt LCL in het jetsegment niet met de Fokker 70 of 100. LCL wil echter het bestaande aantal jets met de helft uitbreiden vanwege het groeiende passagiersverkeer op de middellange afstand.

Daarentegen heeft Contact Air meer ervaring met propellervliegtuigen zoals de F-50. Omdat de ondernmeing deze Nederlandse toestellen erbij krijgt, doet de maatschappij vijf Dash-8-toestellen weg. Zij gaan terug naar fabrikant Bombardier, aldus de woordvoerster.

DLT, de voorganger van Lufthansa CityLine, was in 1987 de eerste Europese maatschappij die met de F-50 vloog. In 1993 had LCL 28 toestellen in gebruik. In 1996 zouden dat er nog maar zes zijn. Dat worden er nu tien.