Porsche uit rode cijfers na 'Japanse' ingreep Wiedeking

ROTTERDAM, 6 DEC. Porsche heeft in het gebroken boekjaar 1994-1995 een winst van 2,1 miljoen mark gemaakt. Daarmee is Duitslands enige fabrikant die zich naast het uitvoeren van technische opdrachten van derden uitsluitend toelegt op het maken van sportwagens, na drie jaar weer uit de rode cijfers.

Die omwenteling wordt met name toegeschreven aan de nieuwe bestuursvoorzitter Wendelin Wiedeking, die als buitenstaander in het familiebedrijf in Stuttgart-Zuffenhausen een Japanse consultantsgroep heeft binnengehaald die het bedrijf volledig binnenste buiten heeft gekeerd.

De Japanse adviseursgroep Shin-Gijutsu, die het lean-produktiesysteem heeft geïntroduceerd bij bedrijven bij de voedingsmiddelenindustrie tot fabrikanten van landbouwmachines, heeft van Porsche weer een gezonde onderneming gemaakt.

Aanvankelijk stuitte Wiedeking binnen het eigen bedrijf op grote weerstand. Want Japanners toelaten tot de werkvloer werd in Duitsland, het trotse uithangbord van de Europese autoindustrie, lange tijd opgevat als een soort hoogverraad. “Er moest een starre cultuur doorbroken worden”, verklaarde Wiedeking vorig jaar al tijdens een werkbezoek aan Nederland. “Er zit bij Porsche geen manager uit het tweede en derde echelon meer op precies dezelfde plaats als enkele jaren geleden. Wanneer je met dit soort hervormingen begint moet je van boven naar onderen werken. Anders word je ongeloofwaardig voor de mensen op de werkvloer.”

Porsche heeft aanvankelijk met zijn ouderwetse produktiemethoden de afgelopen jaren honderden miljoenen mark verloren. De fabriek leek daarmee dezelfde kant op te gaan als Ferrari en Aston Martin, eveneens producenten van extravagante sportwagens. Maar met dit verschil dat die fabrikanten opereren onder de paraplu van kapitaalkrachtige concerns als Fiat en Ford. Porsche staat alleen en moet het doen met het familiekapitaal van oprichter Ferdinand Porsche, de 86-jarige ingenieur, wiens familie anderhalf jaar geleden nog een kapitaalinjectie van 200 miljoen mark aan het bedrijf verstrekte.

Het paradepaard van Porsche is nog steeds de 911, de enige auto die het bedrijf momenteel nog in produktie heeft. Aan de rijkspolitie zijn in de loop der jaren ruim 500 Porsches afgeleverd. In totaal zijn in Nederland sinds 1949 bijna 7600 Porsches verkocht.

Verreweg de belangrijkste markt voor Porsche is de Verenigde Staten. Op die markt verwacht Porsche veel van de nieuwe Boxster, een tweezitter die binnenkort in produktie wordt genomen en waarvoor Porsche al 10.000 bestellingen heeft. “Deze wagen moet het sleutelprodukt voor ons bedrijf worden voor de naaste toekomst”, zegt Wiedeking, die zich realiseert dat Mercedes Benz en BMW deze zogeheten roadstar al op de Amerikaanse markt aanbieden.

Volgens Wiedeking produceert en verkoopt Porsche dit jaar 18.500 auto's, ruim duizend meer dan vorig jaar. Recent heeft Porsche de produktie gestaakt van de 928-, 944- en 968-modellen, alsmede de E500 die voor Mercedes Benz werd gebouwd. De omzet van Porsche is in het eerste kwartaal van het nieuwe boekjaar met 14 procent gestegen tot 910 miljoen mark. Over het afgelopen jaar behaalde Porsche een omzet van 2,6 miljard mark (2,9 miljard gulden). Ruim de helft daarvan werd in het buitenland behaald.

Van levensbelang voor Porsche blijft echter de Amerikaanse markt. Daar leek Porsche een tijdje uit de gratie, omdat het volgens het Duitse weekblad Der Spiegel te lang heeft vastgehouden aan verouderde modellen, die in feite nog gebaseerd zijn op de Volkswagen Kever uit de jaren vijftig. Maar met de redelijk stabiele dollar op dit moment hoopt de Duitse fabrikant met name in de Verenigde Staten binnenkort weer zaken als vanouds te kunnen doen.

    • Marc Serné