CNN krijgt een concurrent in ABC

NEW YORK, 6 DEC. Het Amerikaanse network ABC begint in 1997 een 24-uurs nieuwszender op de kabel. Dat heeft Capital Cities/ABC gisteren bekendgemaakt. “Wij zullen proberen het 24-uursnieuws op een hoger plan te brengen”, zei ABC-topman Roone Arledge gisteren op een persconferentie. ABC denkt aan een digitale vorm, zodat straks ook telefoonmaatschappijen het nieuws zouden kunnen doorgeven.

De nieuwe nieuwszender wordt een concurrent van CNN, dat al twee nieuwszenders op de Amerikaanse kabel heeft. Daarnaast zal het nieuwe ABC moeten concurreren met CNBC, een financieel-economische zender van NBC, dat eigendom is van General Electric. Fox, het network van News Corporation, is ook van plan een nieuwszender te beginnen. In januari begint CNN met een 'Financial Network'.

Het is voor het eerst dat een van de networks het initiatief neemt om een volledige nieuwszender op de kabel te beginnen. De kosten van een dergelijk project worden geschat op 100 miljoen dollar. ABC heeft het voordeel boven bijvoorbeeld Fox dat het al een volledig intacte nieuwsdienst heeft. ABC zal zich eerst op het binnenland concentreren.

Voordeel voor ABC is dat het veel lokale filiaalstations heeft, zodat het wereldnieuws kan afwisselen met plaatselijk nieuws. Een woordvoerder van NBC verklaarde gisteren tegenover het persbureau Reuter dat het begin volgend jaar mededelingen zal doen over een nieuwsstation dat met CNN moet concurreren.

ABC, onderdeel van Capital Cities/ABC fuseert op 1 januari officieel met Walt Disney. De overname werd bekendgemaakt in augustus en door het samengaan ontstaat een mediabedrijf van bijna 20 miljard dollar jaaromzet. Capital Cities/ABC heeft behalve het network ook de succesvolle sportzender ESPN 1 en 2 en de kabelzenders Lifetime en A&E.