Ideeëndrama over Indische wortels; Thuis is waar men zijn geld verdient

Festival Indië/Indonesië; voorstelling: Hotel-Hotel, van Norman de Palm, door Cosmic. Regie: John Leerdam; toneelbeeld en lichtontwerp: Frank Raven. Gezien 1/12: Theater a/h Spui, Den Haag. T/m 3/12 aldaar; 5 t/m 9/12 en 19 t/m 22/12 Theater Cosmic, Amsterdam; 11 en 12/12 Rotterdamse Schouwburg.

Laurens, in het nieuwe toneelstuk van Norman de Palm, is op zoek naar zijn roots. Jarenlang was hij 'Hollandser dan patat-mèt', zoals zijn vrouw snerend zegt; hij heeft dan ook vrijwel zijn hele leven in Holland gewoond. Maar sinds de plotselinge dood van zijn Nederlandse vader en zijn Indische moeder is Laurens Komijn de kluts kwijt. In het landhuis op Java waar hij ter wereld kwam en waar hij nu even op adem wil komen slaat hij helemaal door naar de andere kant. Laurens schrijdt rond in een batikrok met kris, meet zich een inlands accent aan, dompelt zich onder in rituelen en zet zich af tegen alle Westerse lomperiken.

De Palm confronteert de labiele en romantische Laurens, in de voorstelling vertolkt door Pim Vosmaer, met de pragmatische zakenman Mike, die naast het landhuis een toeristenhotel wil bouwen. Mike (Frank Sheppard), een zwarte Amerikaan, ontmaskert Laurens' idyllische beeld van een onbedorven Indonesië vol gezonde, dicht bij Moeder Aarde staande inboorlingen als dom Blut-und-Boden-sentiment. “Soil has nothing to do with people and culture. It is its own master,” zegt Mike. Baarlijke nonsens vindt hij dat gezoek van kleurlingen naar hun wortels. Moet Mike soms terug naar Afrika omdat hij toevallig van de negerslaven afstamt? Bullshit! Mike voelt zich daar thuis waar geld te verdienen valt.

Hotel-Hotel, speciaal voor het Festival Indië/Indonesië geproduceerd door de multiculturele theatergroep Cosmic, is, kortom, een rijk ideeëndrama. De plot lijkt op die van een spannende soap - met een erfopvolgingskwestie en het gevecht om een lap grond, en met geld, verraad en erotiek als smeuïge ingrediënten. Gelukkig heeft regisseur John Leerdam voor die soap een heel eigen vorm gevonden. Twee toneelknechten, verkleed als bedienden, maken in een handomdraai van een paar vlonders een kamer, een feestdis of een veranda. Een gloeiende rode zuil zorgt voor een geheimzinnige sfeer.

Mysterieus zijn ook de panterachtige bewegingen van actrice Bo Bojoh, die heel sierlijk de Indonesische intrigante Fiona speelt. Maar de ster van de avond is Paulette Smit: als een boze vogel fladdert Nina Komijn door het landhuis, en haar verontwaardiging over de aanpassingsijver van echtgenoot Laurens Komijn is zowel irritant als innemend.