Wegener wil bijblijven in race om media

ROTTERDAM, 1 DEC. De kleinste Nederlandse uitgever die de slag om de Dagbladunie heeft verloren, trekt zijn portefeuille om aansluiting te houden bij de grote jongens in de snel samenklonterende mediawereld. Wegener, de grootste uitgever van regionale kranten, die in hoog tempo uitbreidt in elektronische media, wil “vergaande samenwerking” met Arcade, het Nederlandse platen- en amusementsbedrijf dat in de jaren tachtig vrijwel uit het niets door oprichter H. Heinsbroek uit de grond is gestampt.

In de mediawereld geldt op dit moment het Angelsaksische adagium: follow the leader. Beter goed gekopieerd, dan slecht zelf bedacht. De tycoons behind the dikes volgen met argusogen wat de Amerikaanse media- en entertainment sector aan strategieën ontwikkelt om de snelle technologische veranderingen en immense onzekerheden om te zetten in klinkende munt. Ze zien dat marktspelers (uitgevers, TV kanalen, filmproducenten) in hoog tempo aanpalende activiteiten annexeren. Maar wat zijn de technologische risico's en winstkansen? Wat wil de consument eigenlijk? Wat doen concurrenten?

In Amerika draait de overnameslag om de aanbieders van inhoud van programma's (filmstudio's en progammamakers als Walt Disney, en informatieleveranciers als nieuwszender CNN) en de partijen die deze inhoud bij de consument kunnen krijgen, zoals kabelmaatschappijen. In Nederland zet de Holland Media Groep, exploitant van drie TV-stations (RTL 4,5 en Veronica), de toon: de dominante partijen in die samenwerking zijn een producent van programma's (Joop van den Ende en John de Mol) en een grote uitgever, VNU.

Het samengaan van Wegener en Arcade past naadloos in deze trend. Door een deal met Arcade, die de tv-zender TV 10 Gold en de muziekzender Music Factory heeft, zet Wegener de stap naar commerciële televisie. VNU is tot nu toe de enige grote Nederlandse uitgever die in deze markt is doorgedrongen. De Telegraaf, die de boot bij commerciële TV miste en twee maanden geleden ook de Dagbladunie (onder meer NRC Handelsblad en Algemeen Dagblad) aan zijn neus voorbij zag gaan, dreigt nu voor de derde maal in het stof te bijten. De Telegraaf moet zich behelpen met zijn positie als de belangrijkste aandeelhouder (24 procent) van Wegener, maar aan dat aandelenbezit is geen zeggenschap verbonden.

Arcade en Wegener geven, in vervolg op hun Amerikaanse “idolen”, hoog op van de synergetische voordelen van een samengaan. Heinsbroek vergelijkt de nieuwe onderneming al met de Amerikaanse gigant Time Warner. In een gisteren uitgegeven perbericht reppen de partners in spe van “zeer veel onderdelen waarop beiderzijds substantiële synergetische voordelen behaald kunnen worden.” Welke dat zijn wil bestuursvoorzitter P. Appeldoorn van Wegener nu niet zeggen. Daarvoor zijn juist de officieel gestarte oriënterende besprekingen, die hij in één adem door ook als onderhandelingen betitelt. Met nog ruim twee jaar te gaan voor zijn pensionering hoopte Appeldoorn door de overname van de Dagbladunie de kroon op zijn carrière te zetten. Dat kan alsnog door de bundeling met Arcade. Als hij niet als grote courantier de geschiedenis in gaat, dan maar als multi-media tycoon.

Succes voor Wegener is echter nog niet verzekerd. Op de TV-markt is de concurrentie het afgelopen jaar moordend geworden. Zelfs een 'merknaam' als Veronica kampt met tegenvallende kijkcijfers en protesterende adverteerders. Bovendien zijn meerdere TV-zenders (RTL 5, SBS6, Euro7) om verschillende redenen op zoek naar nieuwe strategische en financiële partners. Uitgever VNU heeft al aangegeven dat het nog wel enige tijd kan duren voordat de investeringen in Holland Media Groep kan worden terugverdiend. Als Wegener geld gaat steken in Arcade, zal dat niet anders zijn. Daar komt nog bij dat Wegener's thuisbasis, de markt voor regionale dagbladen, te kampen heeft met teruglopende oplagecijfers.

Voorop staat bij Wegener dat een overname geen druk mag geven op de winst per aandeel, het kritische kengetal waarop beleggers de managers van de bedrijven afrekenen waarin zij hun geld investeren. Wolters Kluwer merkte deze week wat de gevolgen kunnen zijn van een overname die strategisch weliswaar cruciaal is, maar de groei van de winst per aandeel voor een jaar tot nul reduceert. Wolters Kluwer kocht de Amerikaanse uitgever CCH voor bijna 3 miljard gulden. Beleggers schrokken en gooiden de afgelopen dagen hun aandelen van de uitgever op de markt en de koers daalde met ruim 10 procent tot 136,60 gulden.

Wolters Kluwer had voor de overname zelf een waarde op de beurs van ruim 10 miljard gulden, bijna drie maal zoveel als het bod op CCH. De verhouding tussen Wegener en Arcade is in financiële zin vergelijkbaar: beleggers geven Wegener een waarde van 870 miljoen gulden, Arcade is, op basis van wat in Amerika voor mediabedrijven wordt betaald, zo'n 350 miljoen gulden waard (voor TV-netwerk ABC betaalde Walt Disney maar liefst 28 keer de netto winst over 1994).

Appeldoorn wil onrust onder beleggers bij voorbaat de kop indrukken: een overname mag geen druk op de winst per aandeel geven. Beleggers weten het nog niet. Gisteren na het nieuws steeg de koers van Wegener een paar gulden. Vanochtend stond het aandeel weer op verlies.