Unilever door aankoop sterker op markt Azië

ROTTERDAM, 1 DEC. Unilever neemt het huidverzorgings- en toiletzeepbedrijf Hazeline over van het farmacieconcern Glaxo Wellcome. De Brits/Nederlandse multinational maakte vanmorgen bekend 235 miljoen gulden te betalen voor Hazeline, dat actief is in Zuidoost-Azië.

Unilever noemt de overname van Hazeline “een belangrijke stap” in de verdere ontwikkeling van de activiteiten op het gebied van huidverzorging in China en Zuidoost-Azië. Behalve in China is Hazeline, waarvan het hoofdkantoor in Singapore is gevestigd, actief in Maleisië, Taiwan, Thailand, Hongkong, Indonesië en Indochina. Hazeline boekt meer dan vijtig procent van de totale omzet in China. Het bedrijf maakt onder meer gezichtscrème, beauty zeep, doucheschuim, gezichtsschuim en body lotion.

Wellcome werd eerder dit jaar na een lange overnamestrijd gekocht door Glaxo. Glaxo Wellcome besloot zich volledig toe te leggen op de farmaceutische belangen. Hazeline telt 230 werknemers in acht landen. Vorig jaar boekte het bedrijf een omzet van 80 miljoen gulden en een bedrijfswinst van 10 miljoen. Unilever verwacht dat de omzet en bedrijfswinst in 1995 aanzienlijk zullen stijgen. Unilever betaalt dus ruim 23 keer de winst voor Hazeline. De transactie zal waarschijnlijk tegen het einde van dit jaar worden afgerond.

Unilever is een van 's werelds grootste producenten van toiletartikelen zoals gezichtscrèmes. De bekendste crèmes van Unilever zijn Vaseline en Pond's. Huidverzorging is een van de sterkst groeiende produktcategorieën binnen de groep toiletartikelen. De omzet van Pond's is, sinds Unilever Chesebrough-Pond's in 1987 kocht, meer dan verviervoudigd. Ook het merk Vaseline blijft sterk groeien en is inmiddels ook in China op de markt gebracht. Het merk Hazeline werd al in 1891 op de Chinese markt gebracht en in 1983 opnieuw geïntroduceerd. Unilever verwacht door de acquisitie van Hazeline “duidelijk marktleider” te worden in China.

Net als aartsrivaal Procter & Gamble heeft Unilever gedurende de jaren tachtig hevig geïnvesteerd in de cosmetica-industrie. In 1985 kocht Procter & Gamble Richardson Vicks en Unilever volgde al snel met Chesebrough-Pond's, Elsabeth Arden en Calvin Klein. Ook andere grote fabrikanten als het Franse L'Oreal slokken het ene na het andere bedrijf op.