Marktaandeel Albert Heijn daalt, kwartaalwinst Ahold stijgt 12 pct

ROTTERDAM, 1 DEC. Het marktaandeel van Albert Heijn, de grootste supermarktketen van Nederland, staat onder druk. De supermarktformules van groothandel Schuitema (C1000, Spar, Kopak en Casper), voor 73 procent eigendom van Ahold, winnen daarentegen marktaandeel.

Ahold maakte gisteren bekend dat het marktaandeel van Albert Heijn over het derde kwartaal “fractioneel lager” is uitgekomen dan de vergelijkbare periode in 1994. Albert Heijn wijst erop dat in het derde kwartaal van 1994 sprake was een relatief hoog marktaandeel als gevolg van promoties.

De omzet van de activiteiten van Ahold in Nederland steeg met 1,6 procent tot 3,2 miljard gulden. Het bedrijfsresultaat steeg met 11,2 procent tot 102,3 miljoen gulden. De groei van het marktaandeel van Albert Heijn, dat sinds 1980 toenaam van zo'n 12 tot 27 procent, stagneert. De concurrentie van andere formules, maar ook de opkomst van discounters zoals Aldi is daar debet aan. Maar ondanks een daling van de bruto marge nam bij Albert Heijn, als gevolg van kostenbesparingen, het bedrijfsresultaat in het derde kwartaal nog toe. De omzet van Albert Heijn steeg 2,9 procent. De speciaalzaken van Ahold zoals de drogisterijketen Etos en Gall & Gall (slijterijen) en Schuitema wisten daarentegen hun marktaandeel verder te verhogen. De speciaalzaken behaalden een “aanzienlijk” hoger resultaat.

Ahold heeft wereldwijd in het derde kwartaal een netto winst behaald van 101,6 miljoen, 11,7 procent meer dan het derde kwartaal vorig jaar. Het bedrijfsresultaat klom met 14,2 procent tot 211 miljoen gulden. Het tempo van van winststijging steeg ten opzichte van het eerste halfjaar, toen de winst met 8,6 procent toenam.

Het resultaat in guldens werd beïnvloed door de belangrijk lagere omrekenkoers van de dollar (1,61 gulden tegen 1,85 gulden). Bij een onveranderde dollarkoers zou het resultaat van Ahold met 15,3 procent zijn gegroeid. In de eerste negen maanden was de omzet 22,2 miljard gulden tegen 22 miljard vorig jaar. Voor de rest van het jaar wordt een verdere groei verwacht. Daarom handhaaft de raad van bestuur de eerdere verwachting dat de winst in 1995 verder zal toenemen.

De geconsolideerde omzet van Ahold steeg in het derde kwartaal met 5,2 procent tot 6,9 miljard. De omzet in de rest van Europa (Portugal en Tsjechië) nam opnieuw belangrijk toe van 395 miljoen tot 521 miljoen gulden, een stijging met 31,7 procent. Het bedrijfsresultaat ging van 22,3 miljoen naar 31 miljoen gulden. In de Verenigde Staten, goed voor ruim de helft van de omzet van Ahold, stegen de verkopen met 14,5 procent en nam het bedrijfsresultaat met 19,4 procent toe.