Wegener en Arcade willen samenwerking

ROTTERDAM, 30 NOV. Wegener, de grootste uitgever van Nederlandse regionale kranten, wil een vergaande vorm van samenwerking aangaan met de particuliere muziek- en tv-maatschappij Arcade. Een samengaan van de twee bedrijven leidt tot een nieuwe bundeling op de Nederlandse mediamarkt.

Een combinatie zou een rechtstreekse concurrent worden van uitgever VNU, die naast regionale kranten grote belangen heeft in de Holland Media Groep, die de tv-zenders van RTL en Veronica exploiteert.

Of de “vergaande vorm van samenwerking” een fusie of overname betreft, wil bestuursvoorzitter P. Appeldoorn van Wegener niet zeggen. “Daarvoor zijn wij juist oriënterende gesprekken begonnen.”. Hij verwacht dat de onderhandelingen, zoals hij de gesprekken noemt, geen maanden zullen duren.

In het begeleidende persbericht stelt Wegener dat de beoogde samenwerking geen druk zal zetten op de winst per aandeel. Daaruit mag volgens Appeldoorn niet automatisch worden afgeleid dat Wegener voor het slagen van de transactie nieuwe aandelen zal uitgeven. “Geen druk op de winst per aandeel is ons uitgangspunt bij elke samenwerking.”

Wegener (4600 werknemers; 890 miljoen gulden omzet en 50 miljoen guldennetto winst vorig jaar) en Arcade (700 werknemers) hebben de plannen vanochtend voor de opening van de Amsterdamse effectenbeurs bekendgemaakt. Op de effectenbeurs steeg de koers van de aandelen Wegener vanochtend op met 4,50 gulden naar 151 gulden. Arcade is in handen van oprichter H. Heinsbroek.

Volgens het persbericht zijn er “substantiële synergetische voordelen” tussen de uitgeefactiviteiten van Wegener (via kranten, tijdschriften, elektronische media en direct marketing) en de inbreng van de verschillende dochterbedrijven van Arcade. Na Philips-dochter Polygram is Arcade (398 miljoen gulden omzet, bijna 17 miljoen gulden netto winst in het per 31 maart afgesloten boekjaar) de grootste partij in de Nederlandse muziek- en amusementsbranche.

Verder ziet Wegener de samenwerking “dankzij de internationale infrastructuur van Arcade” als een belangrijke stap naar eigen internationalisatie. Op de vraag of de samenwerking tot verhevigde concurrentie met VNU leidt, die ook regionale kranten uitgeeft en grote belangen heeft in tv-stations, zegt Appeldoorn:“Geen commentaar”.

Arcade is actief als platenmaatschappij (CNR voor Nederlandstalige muziek en pop en Vanguard Classics voor klassiek repertoire), als tv-zender (TV 10 Gold en Music Factory, als radio-zender (onder meer Radio 10 Gold en Concertzender), als winkelier (Music Store met 70 vestigingen) en zit tevens in film- en video exploitatie.