Snelweg wordt breder, niet langer

ROTTERDAM, 30 NOV. De autosnelwegen in Nederland worden niet langer maar breder. De totale lengte van het wegennet neemt nauwelijks toe, toch komt er door reconstructies op veel plaatsen iets meer ruimte voor het autoverkeer. Steeds vaker wordt bij het opruimen van knelpunten gekozen voor verbreding van de rijbanen. Soms door aan beide kanten een extra rijstrook te leggen, niet zelden ook door het aantal stroken eenvoudigweg te verdubbelen.

De autosnelwegen beslaan nu ongeveer 45 vierkante kilometer op een totale landoppervlakte van Nederland van 33.000 km. De nu onder handen zijnde werken voegen aan het snelwegoppervlak tot begin 2000 ruim tien procent aan toe: 4,5 miljoen vierkante meter. In Nederland liggen in en buiten de bebouwde kom ruim 670 vierkante kilometer asfalt en klinkers. Dat is twee procent van het gehele land.

Een nogal spectaculair uitgevallen keus voor uitbreiding in de breedte is waarneembaar tussen het Prins Clausplein bij Den Haag en het verdeelplein Ypenburg bij Rijswijk. Over een lengte van amper vier kilometer is het aantal rijstroken verdubbeld tot zestien en werden 21 viaducten aangelegd. Dit gedeelte verbindt de A13 en A4 van Rotterdam naar Amsterdam met elkaar en met de A12 van Den Haag naar Utrecht. Het 'breiwerk' is in 1997 gereed. Naar verwachting komt een jaar later ook de verbreding van de A4 tussen het Clausplein en Leiden gereed (twee rijstroken erbij) en zal deze weg aan de andere kant tevens worden doorgetrokken van Rijswijk naar Schipluiden/Delft. Later, zo is de bedoeling, wordt dit gedeelte dan verlengd tot het Kethelplein bij Rotterdam en zal de A4 ten noorden van Leiden verder worden verbreed.

Grote reconstructies elders in het land brengen eveneens soms forse verbredingen van de asfaltbanen met zich mee: het klaverblad Oudenrijn bij Utrecht wordt straks een 'klaverturbine' met fly-overs en nieuwe parallelbanen met drie rijstroken, en verbrede hoofdbanen. Tussen de verkeerspleinen Vaanplein en Ridderster (A15 op A16, onder Rotterdam) wordt hard gewerkt aan een omvangrijke reconstructie. Een weggedeelte van vier kilometer zal worden uitgebreid tot 14 rijstroken (nu nog 6). Ook hier komen fly-overs en nieuwe parallelbanen om het regioverkeer buiten de hoofdstromen te houden.