Nieuw museum moderne kunst geopend in Barcelona; Meier huisvest kunst tussen wit spiegelglas

Museu D'Art Contemporani Barcelona. Plaçca dels Angels 1. Di t/m vr 12-20u, za 10-20u, zo 10-15u.

BARCELONA, 30 NOV. Wie het deze week geopende Museu d'Art Contemporani de Barcelona (Macba) bezoekt, doet er goed aan een zonnebril mee te nemen. De architect Richard Meier heeft het nieuwe museum van hedendaagse kunst zowel van binnen als van buiten uitgevoerd in het hem zo vertrouwde oogverblindend wit. De voornamelijk in glas uitgevoerde zuidoostelijke voorgevel laat een bombardement van mediterraan zonlicht binnenvallen. Alleen de massieve loopbruggen in de twee verdiepingen hoge hal bieden enige bescherming tegen een overbelasting van het netvlies.

Het ontwerp, met zijn façcade van afwisselend rechte en gebogen lijnen, de verticale centrale hal met zijn begane grond en drie half-open tentoonstellingsverdiepingen, geldt als een typisch produkt van de tekentafel van Meier. De architect, zelf deze week bij de opening aanwezig, toont zich tevreden over het uiteindelijk resultaat. Concessies moesten er worden gedaan gezien het budget van ongeveer 49 miljoen gulden, aldus de architect. “Maar het zijn kleinigheden, zoals het feit dat de trappen niet uit één stuk marmer zijn gemaakt.”

De architectuur van het nieuwe museum, dat verrijst op een plein niet ver van de Rambla in het historische centrum van de stad, mag dan op zichzelf al door velen als een fraai kunstwerk worden beschouwd, over de precieze rol die het museum moet gaan spelen bestaat nog grote onzekerheid. Het Macba geldt vooral als een mijlpaal in de prestigeslag op het gebied van een afzonderlijk musea voor moderne kunsten tussen Madrid (het Reina Sofía Museum) en Valencia (Ivam). Maar terwijl de Catalaanse politici van de gemeente zich tevreden in de handen wrijven, heerst in de Spaanse museale wereld behalve hoop vooral onduidelijkheid over de richting waar in Barcelona het met zijn nieuwe museum zoeken zal.

Binnen de eigen gemeentegrenzen telt het lijstje contemporaine kunstverzamelingen immers al een tiental andere collecties die een bezoek waard zijn, waaronder het Picasso Museum, de Fundacion Joan Miró, de Fundacion Tàpies, het Centre de Cultura Contemporània en de kunstverzameling van de spaarbank La Caixa. Uitbreiding van het aanbod wordt door de overige museum-directies toegejuigt, maar ook is al gesproken over de noodzaak om enige coördinatie in de verschillende tentoonstellingen aan te brengen om doublures te voorkomen. Macba-directeur Miquel Molins, sinds begin dit jaar verantwoordelijk voor het opbouwen van een verzameling, hield zich deze week enigszins op de vlakte bij vragen over welke richting het nieuwe museum in wil slaan. Volgens Molins zal werk van Catalaanse, Spaanse en internationale kunstenaars worden aangekocht. “Niemand zal zich uitgesloten voelen”, aldus de museum-directeur. Over het aankoopbudget bestaat nog onduidelijkheid.

Volgens de bij de opening aanwezige vertegenwoordigers van de gemeente en de regio is afgestapt van een vast aankoop-budget en kan het museum altijd bij het financieringsconsortium aankloppen voor een aanschaf. Hiervoor zou voor het komende jaar een bedrag van een miljard peseta's (13,5 miljoen gulden) beschikbaar zijn, bijeen gebracht door de lokale overheden en het bedrijfsleven. Voor de exploitatie van het museum brengen gemeente en regio het komende jaar 850 miljoen peseta bijeen.

Het museum opent met de expositie van de tot dusver opgebouwde collectie met werken van Oteiza, Calder, Klee, Dubuffet, Polke, Barceló en Millares. Daarnaast zijn er tijdelijke tentoonstellingen ingericht van het werk van de Iraanse kunstenaar Siah Armajani (Espacios de lectura/Reading Spaces), de Zuidafrikaanse architecte Laura Kurgan en een expositie onder de thema's L'escultura, creaciones paralleles, met werk van Claes Oldenburg, Mario Merz en Jannis Kounellis.