Fokker verkoopt groot deel lease-vloot

AMSTERDAM, 30 NOV. Fokker is er eindelijk in geslaagd een groot deel van zijn vloot lease-vliegtuigen te verkopen aan een nieuw opgerichte externe lease-onderneming. Voor 34 toestellen die nu nog eigendom zijn van het bedrijf, ontvangt Fokker half december “een kleine miljard gulden”. Dit is gisteren bekendgeworden tijdens de buitengewone aandeelhoudersvergadering van Fokker.

Nu de lease-problematiek bij Fokker grotendeels is opgelost (volgend jaar moet nog onderhandeld worden over de verkoop van 11 andere toestellen), is een belangrijk obstakel voor de reddingsoperatie van het zwaar verlieslijdende concern verwijderd. De koers van de aandelen Fokker opende vanochtend 60 cent hoger op 9,80 gulden.

Sinds enkele weken onderhandelt ex-Unilever-topman F. Maljers namens de Nederlandse overheid met Fokkers moederconcern DASA over een omvangrijke financiële injectie. Minister Wijers had de verkoop van de lease-vliegtuigen, die door DASA al anderhalf jaar geleden was toegezegd, als voorwaarde gesteld om überhaupt over eventuele nieuwe steunverlening aan Fokker te kunnen praten. Een voorwaarde waaraan nog niet aan is voldaan, is dat de vliegtuigbouwer in de optiek van minister Wijers moet samenwerken met andere Europese vliegtuigbouwers. Fokker-topman Van Schaik zei gisteren dat zo'n samenwerking er inderdaad moet komen met het oog op de ontwikkeling van een nieuwe generatie vliegtuigen. Daarmee is volgens hem een bedrag van 2,5 miljard dollar gemoeid en dat kunnen Fokker en Dasa niet alleen opbrengen. Van Schaik wees er opnieuw op dat de andere Europese vliegtuigbouwers nu niet op Fokker zitten te wachten. “Men wacht de ontwikkelingen rondom Fokker af”, zei hij, doelend op de gesprekken over het steunpakket voor Fokker.

De overdracht van de geleasde vliegtuigen, die steeds was gestrand op de prijs die de nieuwe leasemaatschappij voor de toestellen wilde betalen, verlost Fokker van een zwaar verliesgevende en riskante activiteit. Tot nu toe moest de vliegtuigbouwer de toestellen die klanten wilden leasen zelf financieren. Fokker moest daartoe zelf fors geld lenen waardoor de rentelasten explosief opliepen. Bovendien liep de vliegtuigbouwer zelf het risico op waardeverlies van de lease-toestellen. In de afgelopen twee jaar heeft Fokker al meer dan 200 miljoen gulden op de verhuurde vliegtuigen moeten afboeken als gevolg van de gedaalde dollarkoers. Debis, een dochterbedrijf van Daimler-Benz, heeft voor deze transactie op 24 november een zelfstandige leasemaatschappij opgericht, Debis Air Finance BV. Deze nieuwe onderneming, statutair gevestigd in Amsterdam, maar kantoorhoudend in Nieuwegein, beschikt bij de oprichting over een geplaatst kapitaal van een half miljard gulden, waarvan 125 miljoen gulden is gestort. Aandeelhouders zijn, naast Daimler-Benzdochter Debis (die het grootste belang heeft maar geen meerderheid bezit), ook de Rabobank (als enige Nederlandse bank, 10 procent) en enkele Duitse banken. Fokker zelf nòch haar toeleveranciers nemen als aandeelhouder deel.

Door de verkoop van de vliegtuigen verbetert Fokkers balansverhouding aanzienlijk. De vliegtuigen gaan er van af, maar ook de schulden die er tegenover staan kunnen worden afgelost. Of Fokker nog een boekverlies lijdt op de verkochte portefeuille, werd gisteren niet duidelijk. In totaal heeft Fokker volgens een woordvoerder momenteel voor circa 1,4 miljard gulden aan lease-vliegtuigen op zijn balans staan. De onderneming heeft echter niet de hele vloot verkocht. In januari onderhandelt Fokker over de verkoop van 11 andere leasevliegtuigen.