'Aanslag naar voorbeeld van een film'

WASHINGTON, 29 NOV. Een gruwelijke aanslag op een werknemer van de New-Yorkse metro heeft het Amerikaanse debat over film als oorzaak van geweld een nieuwe impuls gegeven. Twee mannen spoten zondagnacht in Brooklyn een brandbare vloeistof door het loket van een verkoper van muntjes voor de metro, en staken het goedje vervolgens aan. Het kantoortje van kogelvrij glas stond ogenblikkelijk in lichterlaaie en ontplofte.

In de film Money Train, die vorige week in de Verenigde Staten in roulatie ging, doet een pyromaan twee keer precies hetzelfde. Alleen in de film weet de metro-employé te ontkomen, terwijl de 50-jarige Harry Kaufman zware verbrandingen opliep over 70 tot 80 procent van zijn lichaam.

De overeenkomst met de film werd zondag meteen aan de orde gesteld door burgemeester Giuliani van New York, zijn politiecommissaris en het hoofd van de metro. In 1988 is er een aantal van dergelijke aanslagen gepleegd, maar sindsdien niet meer. “Het is wel heel toevallig dat dit nu gebeurt in de week dat deze film is uitgekomen”, aldus de commissaris, die er aan toevoegde zolang de daders niet gepakt zijn niet met zekerheid te kunnen zeggen of de film inderdaad een rol heeft gespeeld.

Senator Robert Dole, die Hollywood al herhaaldelijk heeft gehekeld voor de “verheerlijking van geweld” in films, was er snel bij om het publiek op te roepen Money Train te boycotten of, zoals hij het in een toespraak in de Senaat uitdrukte, “bij de kassa te laten ontsporen”. Hij zei dat de filmindustrie, “die zich al te vaak inlaat met een pornografie van geweld als manier om filmkaartjes te verkopen”, haar verantwoordelijkheid niet langer moet ontlopen.

Columbia Pictures, die de film voor 60 miljoen dollar heeft gemaakt, zei maandag geschokt en verbijsterd te zijn door de aanslag, maar weigerde in te gaan op de suggestie dat de film als inspiratie voor de daders heeft gediend. Money Train, met hoofdrolspelers Wesley Snipes en Woody Harrelson, was in zijn eerste weekend de op drie na best bezochte film in de VS, en leverde in de eerste vijf dagen 15 miljoen dollar op.