Tatjana stuwt verkoop van Bavaria-bier op tot record

LIESHOUT, 28 NOV. De populaire filmster Tatjana Simic, zal naar verwachting de bierverkoop van de Brabantse brouwerij Bavaria zozeer omhoogstuwen dat het bedrijf er de doorgaans stille wintermaanden aardig mee zal weten te compenseren.

De weelderige Tatjana, afkomstig uit Zagreb en bekend onder meer van de films Flodder, treedt op in reclames van Bavaria en siert nu ook in 500.000-voud de door Bavaria uitgegeven kalenders waarop ze in uitdagende posities is te zien. Bierliefhebbers krijgen de kalender cadeau bij aankoop van 36 flesjes. Die actie is goed voor de verkoop van 18 miljoen flesjes. Volgens een woordvoerder is dat het dubbele van de normale weekafzet in de wintermaanden. Het zou “storm lopen”.

Bavaria showt in haar reclamecampagnes al langer met Nederlandse grootheden zoals Marco van Basten, Jeroen Krabbé en de stehgeiger André Rieu. Volgens Bavaria is de brouwerij mede daardoor opgeklommen naar de tweede plaats achter Amstel-Heineken.

Tatjana, zo verzekert Bavaria, is op alle foto's gekleed: “In ieder geval zijn geen van de vitale delen onbedekt.” Uit feministische hoek, aldus de woordvoerder, is tot dusver niet gereageerd. De kalender wordt niet herdrukt, want, zegt de brouwer, “op is op”.

Niet alle wederverkopers echter zijn gesteld op deze frivole Tatjana-campagne. De drankenketen van Gall & Gall heeft haar winkels opgedragen de kalenders aan Bavaria te retourneren. Gezien of ongezien; dat is de vraag, maar volgens Gall & Gall passen de foto's van de blondine niet bij “de sfeer en het Bourgondische karakter” van deze keten.