Harde D-mark kost Lufthansa vele miljoenen

FRANKFURT, 28 NOV. De harde mark heeft de Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa in de eerste negen maanden van dit jaar geld gekost. De winst voor belastingen steeg minimaal, van 502 miljoen in dezelfde periode van 1994 naar 506 miljoen mark. De omzet nam met 4,7 procent toe tot 14,2 miljard mark. De waardevermindering van diverse buitenlandse valuta's kostte de maatschappij 420 miljoen mark aan inkomsten. Aan de andere kant verdiende Lufthansa 190 miljoen mark dankzij de waardestijging van de mark: materieel en brandstof werden goedkoper. Er vlogen 30,9 miljoen mensen of 8,9 procent meer met de maatschappij. De bezettingsgraad van de vliegtuigen steeg met 0,8 procentpunt tot 71,3 procent. Het vrachtvervoer groeide met 11,7 procent tot 1,15 miljoen ton. De investeringen, die 809 miljoen mark beliepen, werden volledig uit de kasstroom betaald. (DPA, Reuter)