GVB-chauffeur is al geprivatiseerd

GRONINGEN, 28 NOV. Vrijdag staking? De meeste chauffeurs in de kantine van GADO en GVB weten van niets. “Wij staken niet. Vraag het maar aan de rest”, zegt een blonde GVB-chauffeur. Hij staat op en roept: “Jongens, wij staken niet hè?”. Hij krijgt wat gemurmel als antwoord. “Zie je wel. Wij staken niet. Wij zijn al geprivatiseerd.”

De chauffeurs van het Groninger Vervoer Bedrijf (GVB) die wel van de stakingsoproep van de vakbonden hebben gehoord, vragen zich af of die ook voor hen geldt. Minister Jorritsma (verkeer) wil bij de privatisering van het openbaar vervoer geen garantie voor de werkgelegenheid afgeven, maar het GVB is immers als een van de eerste vervoersbedrijven al geprivatiseerd. Het Amerikaanse Vancom heeft met het GVB een samenwerkingsovereenkomst gesloten, waarin is opgenomen dat het stadsvervoersbedrijf binnen vijf jaar wordt overgenomen. “Wij hebben een eigen cao en die is voor het komende jaar weer afgesloten. Ik weet dus niet waarvoor ik moet staken”, zegt een chauffeur.

De 52-jarige chauffeur C. Siekman neemt niet aan het gesprek deel. Hij maakt zich meer zorgen over het feit dat minister Jorritsma geen garanties wil afgeven. Als een nieuwe werkgever niet verplicht is personeel over te nemen, kan dat volgens hem net zo goed voor de GVB'ers gelden. “Wie zegt dat Vancom hier tot in lengte der jaren blijft. Misschien komt er over een paar jaar wel een ander. Dan gaan de ouderen er wel als eersten uit, want die zijn te duur.”

Aan de andere kant van de kantine zitten de GADO-chauffeurs. Zij zijn feller op minister Jorritsma. “Het is van de zotte dat zij zo gemakkelijk over de arbeidsplaatsen van chauffeurs praat”, zegt een vijftiger. Hij heeft Jorritsma wel door, glundert hij. “Ze wil bezuinigen zodat ze zelf een Mercedes van een ton kan kopen.”

De man wil desnoods een week staken. “Er hoeft maar één regeltje in de wet te komen. Behoud van werkgelegenheid voor buschauffeurs.” Voor een ander bedrijf werken vindt hij geen probleem. “Het zou mij een worst wezen in welk uniform ik loop.” Bij de top van de verenigde streekvervoerder VSN begrijpen ze volgens hem toch niet al te veel van vervoer. “Als de bus vol is, laten ze de mensen liever bij de halte staan. Een extra bus is te duur.” Concurrentie in het openbaar vervoer is volgens hem prima, zolang het niet bedoeld is om chauffeurs te lozen.

Een andere GADO-chauffeur ziet helemaal niets in privatisering. “Openbaar vervoer kan beter semi-overheid blijven. Het draait er alleen maar op uit dat wij voor een tour-cao of een taxi-cao moeten gaan rijden.” Dat zou een grote achteruitgang betekenen. Touringcar- en taxi-chauffeurs verdienen volgens hem wel twintig procent minder. Een chauffeur uit Friesland voegt toe: “Dat wordt nog wat vrijdag. Acties van de politie en de boeren. En dan wij ook nog”.