06-9292

Als directeur G. Klomp van Openbaar Vervoer Reisinformatie binnenkort gewurgd met een meter telefoonsnoer in zijn kantoor wordt aangetroffen, ben ik de dader.

De afgelopen weken heb ik een treurige les over de menselijke natuur geleerd. Niet het grote, anonieme wereld-onrecht drijft ons tot waanzin. Nee, het zijn de kleinigheden die de stoppen doen doorslaan. Klomps 06-9292 bijvoorbeeld. Zijn organisatie, die wordt geacht Nederlanders inlichtingen te verschaffen over vertrektijden van treinen, bussen en veerboten, blinkt uit in onbereikbaarheid. Dertigmaal draaide ik het nummer zonder verder te komen dan de computer. “U bent verbonden met Openbaar Vervoer Reisinformatie. Al onze medewerkers zijn in gesprek. Houdt u rekening met een wachttijd.” Aangezien de klant vijftig cent betaalt voor alleen al het beluisteren van deze boodschap, kostten de vergeefse contacten mij 30 x ƒ 0,50 = ƒ 15,00. In gedachten hoorde ik de kassa's van de Nederlandse Spoorwegen, de Rotterdamse Elektrische Tram, Midnet, Texels Eigen Stoomboot Onderneming en de andere twintig openbaar-vervoerbedrijven die participeren in 06-9292 luid rinkelen.

“Flauwekul, geen sprake van”, zegt de voorlichter als ik hem wél telefonisch te pakken krijg. Elke gespreksminuut blijkt 06-9292 een veelvoud van mijn twee kwartjes te kosten: de vierhonderd informatrices, de apparatuur, de huisvesting, de administratie en de PTT-abonnementen brengen het totaal op niet minder dan 'zo'n vier gulden per zestig seconden'. Als het ministerie van verkeer en waterstaat niet jaarlijks vijftien miljoen zou bijleggen, ging Openbaar Vervoer Reisinformatie in no time failliet.

Deze uitleg verhelpt waarschijnlijk weinig aan het schuimbekken van eeuwig wachtende bellers. Wat blijft is 'het stukje bereikbaarheidsproblematiek', zoals een telefoniste het uitdrukt. Maar daar hebben Klomp en zijn medewerkers inmiddels iets op gevonden: “Probeert u het in de late avonduren. Dan hebben we het niet druk.” Reizigers die het in hun hoofd blijven halen overdag te bellen, moeten in de huidige 'projectfase van het nummer' beschikken over engelengeduld en een ruime beurs. Anders biedt slechts dat metertje telefoonsnoer uitkomst.