Onzekere markt voor fabrikanten van bussen

AMSTERDAM, 24 NOV. Nederlandse bussenbouwers, zoals Den Oudsten in Woerden en Berkhoff in Heerenveen, hebben last van een onzekere markt. Omdat de Tweede Kamer nog geen besluit heeft genomen over de door de minister gewenste bezuinigen, hebben streekvervoerders hun investeringen tot nu toe uitgesteld. Ook is er nog veel onduidelijkheid over nieuwe aanbestedingsregels in het openbaar vervoer. Daardoor zijn de orderportefeuilles van de bussenbouwers voor het komende jaar slecht gevuld.

Dit jaar denken Den Oudsten en Berkhoff met een bescheiden winst af te ronden. Onderstellenbouwer DAF Bus heeft in 1995 een duidelijk minder jaar dan in 1994. Hoe de resultaten van de bussenbouwers volgend jaar uitpakken, is nog zeer onduidelijk. “Maar hou er rekening mee dat de streekvervoerders 25 tot 30 procent minder bestellen”, aldus commercieel directeur S. Bruggeling van Berkhoff Heerenveen.

Dinsdag neemt de Kamer een besluit over de bezuinigingen die minister Jorritsma van verkeer en waterstaat volgend jaar wil doorvoeren. Waarschijnlijk draait de Kamer de eerder getroffen bezuiniging van 75 miljoen gulden met 44 miljoen terug. “Maar dan moeten we het nog altijd met 32 miljoen minder doen”, aldus woordvoerder C. Sleddering van VSN Groep, het concern van de streekvervoerders.

Aan de andere kant blijft onzekerheid bestaan over de gevolgen van nieuwe aanbestedingsregels, zoals de commissie-Brokx die heeft bepleit. Het kabinet heeft in bepaalde gebieden concurrentie tussen de traditionele streekvervoerders en commerciële nieuwkomers al toegestaan.

Bezuinigingen in het streekvervoer zijn al lang geen onbekend verschijnsel meer. Eind jaren tachtig bestelde het streekvervoer jaarlijks zo'n 450 bussen, waarvan verreweg de meeste uit Nederland kwamen. Dat aantal is teruggelopen tot 225. In 1993 raakte als gevolg van deze teruggang een aantal bussenbouwers in grote moeilijkheden.

Door de ongewisse toekomst van het Nederlandse streekvervoer hebben de bussenbouwers hun pijlen meer op het buitenland moeten richten. Eerder dit jaar kreeg DAF Bus met steun van Ontwikkelingssamenwerking opdracht voor de bouw van honderd onderstellen voor Ethiopië. Na een wat slappe periode eerder dit jaar draait DAF Bus mede hierdoor weer op volle toeren.

Den Oudsten hoopt komende maand een order te krijgen van PLO-leider Arafat voor de levering van 75 nieuw te bouwen bussen. Ook hier moet Ontwikkelingssamenwerking mede zorgdragen voor de financiering. (ANP)