VOETBAL-PARFUM

Begeleid door de klank van het accordeon en de geur van bitterballen en bier werd afgelopen week in de bestuurskamer van de rood-witte voetbalclub de nieuwe Ajax-cosmeticalijn voor heren ten doop gehouden.

Bedenker Willem Pool, een in Monaco woonachtige zakenman, die in bepaalde lagen van de bevolking grote bekendheid geniet met zijn multivitamine-preparaten, legt de verzamelde pers trots uit hoe hij tot zijn vondst kwam: “Op de tribune kreeg ik bij een goal tranen in mijn ogen van emotie. Maar er ontbrak iets. Een geur. De geur van de overwinning.”

En omdat Ajax graag een landelijke, glamourachtige uitstraling wil, had het bestuur bij monde van voorzitter Michael van Praag, weinig aarzeling om naam en clubkleuren aan de nieuwe geur te verbinden. De winkeliers reageerden al even enthousiast. Voor twee miljoen gulden aan produkten is er voor de feestdagen ingeslagen. Een prijzenslag rond de geur is uitgesloten: Ajax kost overal hetzelfde, van een tientje voor de zeep, tot ƒ 29,90 voor de eau de toilette. Een lage prijs, voor een laagdrempelige geur, die “iedereen” lekker vindt.

Ajax ruikt niet naar zweet en tranen, maar naar limoen, citroen, sinaasappel, sandalwood, jasmijn en een vleugje gras uit het stadion, menen de samenstellers. Voetballer Frank de Boer wordt, vanwege zijn honkvastheid bij Ajax en zijn charmante en tikje arrogante uitstraling, het gezicht bij de geur. Voor de presentatie heeft hij zich er flink mee besprenkeld. Dat Ajax snel vervliegt, is het enige dat we na uitvoerig snuffelen aan de wang van de beroemde voetballer kunnen constateren. “Het prikt lekker,” meent Van Praag wanneer hij door Miss Ajax bespoten wordt. Trainer Louis van Gaal, die de bijeenkomst vanuit een donker hoekje aan de bar gadesloeg, heeft de bestuurskamer dan al stilletjes verlaten.