Het is oorlog in het Italiaanse luchtruim

ROME, 23 NOV. Met warme croissants en snoepjes is in Italië de oorlog in het binnenlandse vliegverkeer begonnen. De nieuwe maatschappij AirOne is gisteren de concurrentie aangegaan met monopolist Alitalia op de lucratieve lijn Milaan-Rome.

Carlo Toto, een bouwondernemer die zich in de luchtvaart heeft gestort, heeft gezegd dat AirOne goedkoper en vriendelijker wil zijn dan Alitalia. De tarieven voor een enkele reis zijn doordeweeks bijna twintig procent lager dan die van de staatsluchtvaartmaatschappij. Ook wil AirOne een betere service bieden dan Alitalia, die op binnenlandse vluchten volstaat met een glaasje water of frisdrank.

Toto had al eerder de concurrentiestrijd met Alitalia willen aangaan, maar heeft lang moeten wachten op landingsrechten voor het drukke vliegveld van Milaan-Linate. Hij heeft becijferd dat hij met een bezetting van vijftig procent al winst maakt, maar rekent volgend jaar op een bezittingsgraad van 57 procent. “De vliegtuigen van Alitalia reizen steeds vol tussen Rome en Milaan,” zei Toto eerder deze maand bij de presentatie van zijn plannen. “Het is onmogelijk om geld te verliezen.” Hij verwacht volgend jaar ongeveer één miljoen passagiers te vervoeren, de helft van wat Alitalia dit jaar heen en weer vliegt. Milaan-Rome is een van vijf drukste routes van Europa en een van de weinige waarop het noodlijdende Alitalia winst maakt. Het is voor het eerst dat Alitalia serieuze concurrentie krijgt op deze verbinding. De maatschappij Meridiana, eigendom van de Aga Khan, vliegt op en neer tussen Rome en Milaan-Malpensa, een vliegveld dat ongunstig is gelegen. Bovendien heeft Meridiana nooit een tarievenoorlog gevoerd tegen Alitalia. Buitenlandse maatschappijen mogen pas vanaf 1 april 1997 op binnenlandse routes in Italië vliegen. AirOne is voortgekomen uit de kleine maatschappij Aliadriatica, die afgelopen voorjaar is begonnen met verbindingen tussen Milaan en Brindisi, Reggio Calabria en Lamezia Terme. De maatschappij claimt veel efficiënter te werken dan Alitalia. “Al onze kosten zijn lager, ook wegens de hogere produktiviteit van het personeel,” zei managing director Giovanni Sebastiani. Een beginnende stewardess verdient ongeveer de helft van wat zij bij Alitalia zou krijgen. Ook een piloot begint met een paar duizend gulden per maand minder. AirOne heeft een aantal gepensioneerde piloten van Alitalia in dienst genomen. Deze krijgen ongeveer hun oude salaris, maar moeten daar 85 uur per maand voor vliegen, tegen een gemiddelde van vijftig uur per maand voor Alitalia.