EU wil kopen via telefoon aan strenge regels binden

BRUSSEL, 22 NOV. Er moeten strengere regels komen voor 'kopen-op-afstand': het via de telefoon of per e-mail aanschaffen van goederen. Dat heeft een commissie van het Europees Parlement gisteren besloten.

De rechten van klanten die 'op-afstand-kopen', moeten beter worden beschermd, aldus de europarlementariërs. Consumenten moeten bijvoorbeeld vooraf goed worden geïnformeerd over hun aankoop. Ook financiële diensten en teleshoppen, het aan de man brengen van produkten via de televisie, moeten volgens de europarlementariërs onder de strengere regels voor het 'kopen-op-afstand' vallen. Maar 06-kooplijnen niet, omdat daarbij de consument zelf het initiatief voor de aankoop neemt.

De commissie nam gisteren ook een amendement aan die bepaalt dat voor 'telemarketing' vooraf toestemming van de klant nodig is, zoals dat bijvoorbeeld in Duitsland en de Verenigde Staten al geldt. Maar het is onzeker of deze bepaling door het voltallige parlement wordt aangenomen. De strengere regelgeving zou vooral gevolgen hebben in Groot-Brittannië, waar zo'n 800.000 mensen in de 'telemarketing-branche' werkzaam zijn. In Nederland bestaan al regels op dit gebied. Zo kan men melden niet telefonisch te willen worden benaderd door bedrijven die willen verkopen.

Het voltallige Europees Parlement moet zich nog over het voorstel voor strengere regels voor 'kopen-op-afstand' uitspreken. Naar verwachting zal dat begin december gebeuren. Daarna moet de strengere regelgeving nog worden goedgekeurd door de raad van ministers. Dat zal waarschijnlijk op meer problemen stuiten, vooral wat betreft de regels voor betaling met credit card. Als de ministers niet instemmen met de door het parlement voorgestelde verstrenging van de regels, zal dit leiden tot een zogeheten 'conciliatie-procedure' waarbij de twee instellingen samen een compromis proberen te bereiken.

De NDSA, een Nederlandse belangenvereniging voor bedrijven die gebruik maken van direct-marketing, reageert teleurgesteld op de strengere regelgeving. In Nederland geldt nu alleen voor beleggingsmaatschapijen een verbod op directe telefonische benadering van de klant. Volgens de NDSA vinden in Nederland 50.000 tot 100.000 mensen werk in deze branche.