Daimler stemt in met schrappen van 8.800 banen Dasa

BONN, 22 NOV. De raad van bestuur van Daimler-Benz heeft het plan van concerndochter Dasa om tot eind 1998 in totaal 8.800 banen te schrappen goedgekeurd. Via dit veelbesproken plan-Dolores (Dollar-low-rescue-plan) wil de aangeslagen Fokker-moeder Dasa haar personeelsbestand per eind 1998 terugbrengen tot ruim 40.000 om - ook bij een dollarkoers van DM 1,35 - weer winstgevend te worden.

Ondanks de massale protesten en demonstraties van het Dasa-personeel, de afgelopen dagen in heel Duitsland, wilde de Daimler-top nauwelijks afwijken van de geplande sanering bij de lucht- en ruimtevaartdochter. De Airbus-fabrieken in Laupheim (Baden-Württemberg) en Speyer (Rijnland-Palts) en de MTU-motorenfabriek in Peissenberg (Beieren) worden verkocht (samen 1000 banen). Bij andere fabrieken verdwijnen ruim 4000 banen, in het hoofdkwartier in München nog eens 800. Een kleine 3000 banen waren al in lopende programma's weggesnoeid. Onder politieke druk van de Oostduitse deelstaten Brandenburg en Saksen, en dankzij hun financiële medewerking, is nader besloten om de fabrieken in Ludwigsfelde (MTU bij Berlijn) en Dresden (Airbus) open te houden.

In de bekrachtigde versie van het plan-Dolores zijn geen nieuwe afslankingen bij de Dasa-dochters Eurocopter en Fokker opgenomen. Een woordvoerder van Daimler zei gisteren wel dat binnen het nu besloten plan, dat jaarlijkse besparingen van 700 miljoen mark moet opleveren, toekomstige veranderingen niet uitgesloten zijn. Afhankelijk van “constructieve medewerking” van het personeel kunnen de drie fabrieken die worden verkocht straks de status van “eerste leverancier” krijgen, zei hij.

Voor de sanering van Dasa, dat in de eerste helft van dit jaar door de lage dollarkoers en de crisis in de lucht- en ruimtevaartindustrie een verlies van 1,6 miljard mark leed, moet eerst 500 miljoen mark geïnvesteerd worden. Voor het winstherstel van Dasa is behalve de dollarkoers van belang hoeveel nieuwe gevechtsvliegtuigen van het type Jäger '90 de Duitse regering volgend voorjaar bestelt. Van dit Europese toestel, dat door een Brits-Duits-Italiaans-Spaans consortium wordt gebouwd (in een procentuele verhouding 30-30-20-20), zou de Duitse luchtmacht er oorspronkelijk 240 bestellen. In de planning is dit aantal wegens budgettaire problemen en de veranderde veiligheidssituatie tussentijds gehalveerd. Maar omdat de consortium-partners vinden dat Duitsland (Dasa) dan ook niet meer de lucratieve rol van projectleider kan spelen, is er al maanden intensief overleg tussen Rome, Bonn, Madrid en Londen gaande om de Duitse bestelling alsnog met 40 à 50 toestellen op te krikken.