Van der Valk betaalt fiscus 213 miljoen

DEN HAAG, 21 NOV. Het horecaconcern Van der Valk heeft met de Belastingdienst een akkoord op hoofdlijnen bereikt over het betalen van een naheffing wegens achterstallige premies, belastingen plus boetes van in totaal 213 miljoen gulden. De familie is hiermee afgelopen zondag unaniem akkoord gegaan, zo maakte raadsman mr. L. Spigt vanochtend bekend tijdens het strafproces tegen zeven leden van de familie Van der Valk die worden verdacht van het betalen van zwart loon, belastingfraude en valsheid in geschrifte.

De naheffing betreft de periode 1989 tot 1994. Zij dekt alle soorten belastingen (omzetbelasting, vennootschapsbelasting etcetera) die Van der Valk volgens de fiscus te weinig heeft afgedragen. De belastingdienst kwam tot de claim mede op basis van de gegevens die de Fiscale Inlichtingen- en Opsporingsdienst (FIOD) ten behoeve van het nu lopende strafproces heeft verzameld.

Het akkoord met de fiscus omvat een veel hoger bedrag dan tot nu toe werd aangenomen. Volgens advocaat Spigt is het eigen vermogen van het Van der Valk-concern op dit moment 240 miljoen gulden. Alle 55 vestigingen Van

PAG.21PROCES

der Valk in Nederland zullen een deel van het bedrag moeten opbrengen. Het akkoord moet nog op onderdelen nader worden uitgewerkt.

Advocaat Spigt zei aan het slot van de rechtszitting in Den Haag dat tot de overeenkomst was besloten “omdat de familie Van der Valk met de rug tegen de muur stond”. Het heeft volgens de raadsman veel moeite gekost om alle familieleden op een lijn te krijgen.

Afgelopen weekend hebben de aandeelhouders in het Van der Valk-concern ook unaniem besloten om de structuur en de organisatie van het horecaconcern grondig te wijzen. “De kogel is door de kerk, het roer is om”, zei raadsman Spigt. Hij verwacht dat zal worden gekozen voor een meer centraal geleide organisatie van het restaurant- en motelbedrijf eventueel gecombineerd met een franchise-formule. Het Van der Valk-concern kenmerkte zich de afgelopen jaren door ondoorzichtigheid; de activiteiten waren in een groot aantal BV's ondergebracht en de administratie was onvolledig.