Aegon wil met nieuwe dochter Duitse markt op

DEN HAAG, 21 NOV. Aegon gaat Duitsland, een van de meest gesloten Europese markten, penetreren met de lokale telefonische verkoop van verzekeringsprodukten. De verzekeraar zet een eigen dochtermaatschappij op in Düsseldorf.

Dat heeft Aegon vanochtend gelijktijdig op persconferenties in Den Haag en Düsseldorf bekendgemaakt. Het nieuwe kantoor in Duitsland, waar ruim 40 mensen werken, gaat door middel van telefoon en advertenties een gecombineerd verzekerings- en beleggingsprodukt verkopen onder de naam Moneymaxx.

Jarenlange pogingen om een bestaande Duitse verzekeraar te kopen of om een samenwerking aan te gaan, zijn volgens mr. P. van de Geijn, bestuurslid van Aegon, op niets uitgelopen, omdat de Duitse verzekeringsbranche zoveel mogelijk de rijen gesloten houdt tegenover buitenlandse concurrentie.

In Duitsland zijn geen andere grote Nederlandse verzekeraars actief op de markt voor particuliere klanten, terwijl de grote Nederlandse banken op de bedrijvenmarkt nauwelijks geld verdienen.

Aegon is tot nu toe vooral actief op de Nederlandse, Engelse en Amerikaanse verzekeringsmarkt. Van de omzet van bijna 21 miljard gulden in 1994 komt ongeveer 60 procent uit het buitenland. Van de winst voor belastingen van ruim 1 miljard wordt bijna 60 procent in Nederland gemaakt. Bij het concern werken circa 20.000 mensen, waarvan ruim 4.000 in Nederland.

De Duitse markt voor financiele diensten geldt als een van de moeilijkste van Europa. Het is de thuismarkt van de grootste verzekeraar in Europa, Allianz. Van de Geijn mikt de eerste vijf jaar op een paar honderdduizend klanten voor het produkt van Aegon. Aegon spendeert de komende jaren enkele tientallen miljoenen mark per jaar om een positie op de Duitse markt op te bouwen, zo vertelt Van de Geijn. De verzekeraar mikt op de markt van particulieren tussen de 20 en 40 jaar. Dat zijn ongeveer 18 miljoen mensen.

Moneymaxx is een aan de Duitse markt aangepaste versie van een van de produkten van Spaarbeleg, een dochter van Aegon die de afgelopen jaren op de Nederlandse markt stormachtig is gegroeid. Spaarbeleg brengt bank- en beleggingsprodukten op de markt die een hoog rendement geven en die ten dele rechtstreeks aan de consument worden verkocht via reclame en telefoon (direct marketing). Aegon verwacht een netto rendement van zo'n 8,5 procent op Moneymaxx. Dat is volgens Van de Geijn een uitzonderlijk hoog rendement dat niet snel nagevolgd kan worden door Duitse concurrenten.