Missa Solemnis

Beethoven: Missa Solemnis o.l.v. Philippe Herreweghe (Harmonia Mundi France, 901557)

Beethovens Missa Solemnis behoort tot die grote werken voor koor en orkest die iedere dirigent voor problemen stellen. Hoe vindt hij de balans tussen de nagestreefde grootse klank en de helderheid in de muzikale lijnen? Hoe voorkomt hij dat de akkoorden helemaal dichtlopen, dat er al te zware geluidsblokken ontstaan?

Twee jaar geleden liet Nikolaus Harnoncourt in zijn opname horen dat het mogelijk is de Missa Solemnis uit te voeren zonder er een onontwarbare geluidskluwen van te maken. Hij accentueerde steeds de melodische lijnen die volgens hem op dát moment het belangrijkste waren en maakte zo een transparant stemmenweefsel.

Ook de uitvoering van Philippe Herreweghe is mooi doorzichtig, al bereikt hij niet helemaal de helderheid van Harnoncourt. Herreweghe licht helaas zijn interpretatie niet toe in het cd-boekje. De balans tussen imponeren en intieme spiritualiteit lijkt bij hem vooral het resultaat van ingetogen koorzang door de leden van La Chapelle Royale en het Collegium Vocale, beide voortgekomen uit de historische uitvoeringspraktijk. Ook het spel van het Orchestre des Champs Elysées is zorgvuldig. En het kwartet van solisten mengt heel mooi, alleen sopraan Rosa Mannion heeft de neiging af en toe op de voorgrond te dringen. Aantrekkelijk van deze technisch uitstekende opname is dat de hele mis, die ruim 77 minuten duurt, op één cd is geperst.