Handel koopt minder Beaujolais Primeur

ROTTERDAM, 20 NOV. Nederlandse groothandelaren hebben dit jaar aanzienlijk minder Beaujolais Primeur ingekocht dan gebruikelijk. Horeca en slijterijen vrezen een consumentenboycot van de wijn, die sinds afgelopen week in de schappen ligt, vanwege de Franse kernproeven in de Stille Oceaan. Afnemers hebben de bestellingen met ongeveer de helft gereduceerd.

Volgens M. Helster, landbouw-attaché van de Franse ambassade in Den Haag, is er “nauwelijks sprake van een consumentenboycot, maar heeft de detailhandel onder druk van pressiegroepen besloten dit jaar geen promotiecampagne te voeren”. Greenpeace heeft niet opgeroepen tot een boycot van Franse wijn. Nederland nam met twee miljoen flessen in 1994 tien procent van de export van Beaujolais Primeur voor haar rekening. K. Visser, hoofd inkoop van de Dirkzwager-groep, heeft dit jaar ongeveer vijftig procent minder Beaujolais ingekocht. Hij spreekt van 'een Albert Heijn-effect', slijters zijn enigszins huiverig voor de verkoop van Franse wijn, omdat AH-winkels met leuzen tegen de kernproeven beklad zijn.”

Een steekproef leert dat groothandel Drankenland Van den Toorn dit jaar de import van Beaujolais met “beduidend meer dan de helft” teruggebracht. M. Sohier van Van Gastel en Hoekstra noteert een afname met 40 procent. Volgens Sohier grijpt de slijter in toenemende mate naar alternatieven zoals de Italiaanse Novello en primeurwijnen uit Australië, Zuid-Afrika en Spanje die al enkele weken verkrijgbaar zijn. Voor de betere restaurants bieden deze wijnen echter geen alternatief.

Wereldwijd werden in 1994 vijftig miljoen flessen Beaujolais geconsumeerd. In Frankrijk verwacht de belangenvereniging van Beaujolais-producenten dat een toename in de binnenlandse vraag tegenwicht zal bieden voor de buitenlandse boycot.